Friday, April 26, 2013

Bakpao Ketan Hitam

Assalamualaikum WBT & Salam Sejahtera 

Keluar satu n3 masakan, tetiba terjumpa dalam draf, jadi saya nak kongsikan resepi yang di cuba tak berapa ketika lalu. Mmmmm maksudnya tak lama dulu la sampai tak ingat dah. Bakpao ketan hitam, unik kan namanya? Bakpao ketan hitam, yang di ambil dari bahasa Indonesia yang mana dalam bahasa Melayunya bermaksud pau pulut hitam. Laaaaaa, ingatkan apa la tadi kan? Kebetulan saya ada stok tepung pulut hitam, dah lama jugak beli guna aje tidak, risau pulak kot dimakan bubuk. Jadi saya search la resepi yang gunakan tepung pulut hitam. Rupa2nya ada banyak weh yang boleh dibuat dengan pulut hitam tu, tetapi saya terberkenan pulak dengan pau yang telah dibuat oleh Rahel. Cuma janganlah dibandingkan hasil tangan Rahel dengan saya...memang jauh bezanya.
 

Kita tengok dulu bunga yang disonglap dari sekolah... He he he, perangai tak elok, sila jangan ikut okeh. Gambar ni pun saya snap di waktu malam, maaf kualiti kurang memuaskan. Bukan apa, biasalah kalau hari sekolah, masak petang malam baru boleh ambil gambar dan makan. Jadi bila dah malam ni faham2 sajalah..

Masa saya buat ni, memang confius jugak. Betul ke guna air dari peti sejuk. Naik ke tak paunya nanti... Saya ikut jugak resepi tu, tapi at last saya panaskan atas oven.  Nak jadi cerita petang saya adun pau tu tak ada matahari langsung, mendung manjang. Nak jadikan cerita lagi, saya lupa pulak ada doh pau yang tengah dipenaikkan. Saya pasang api atas dan letak mangkuk doh di atasnya. Jadi bila dah lama sangat, termasak pulak doh yang di bahagian bawahnya tu. Mmmmm, macam2 la kan.


Pau saya ni tak smooth sangat. Biasalah tu, memang ada cacat kat mana-mana. Pastu agaknya sebab saya guna tepung roti, jadi agak liat sikit. Apapun resepi ni agak boleh diterima dan insyaAllah boleh dicuba lain kali. Saya copy resepinya di bawah eh...

PAU PULUT HITAM
Sumber : Majalah Sedap
Sumber : Rahel

Bahan:
225g tepung pau
50g tepung pulut hitam
1 1/2 sudu teh yis segera
15g tepung susu
50g gula kastor
1 putih telur
115ml air sejuk dari peti sejuk
20g shortening

Bahan Inti:
Inti Kacang Hitam secukupnya

Cara:
1.Campur tepung pau, tepung pulut hitam, yis, tepung susu dan gula kastor. Gaul rata.
   Tambahkan putih telur dan air sejuk sedikit demi sedikit sambil diuli hingga sebati.
   Tambahkan shortening.Uli sehingga elastik (gue uli selama 15 minit tau).
   Diamkan selama 30 minit (tutup doh).
2.Kempiskan adunan.Timbang masing-masing 30g. Bulatkan. Diamkan selama 10 minit.
   Canai nipis. Beri inti. Bentuk bulat.
3.Alas dengan kertas minyak atau cawan kertas. Diamkan lagi selama 30 minit.
4.Kukus selama 8 minit.

********** (^__^) ********** 
Terima kasih atas kesudian membaca entree ini hingga ke akhirnya. ~ Wassalam ~

6 comments:

[Terima kasih kerana sudi menitipkan komen. Maaf seandainya saya tidak dapat membalas atau berkunjung ke blog anda...]