Wednesday, December 4, 2013

Cuti-Cuti Teluk Kemang, PD

Assalamualaikum WBT & Salam Sejahtera

28 November yang lalu, saya ke PD kerana masa off yang agak lama dari mengawas SPM. Comfident jugak nak drive sebab dah pernah pergi sebelum ni. Jalan pun tak susah, ikut je highway dan baca je signboard, In Sha Allah sampai ke tempat yang di tuju. Destnasi kali ni ke Teluk Kemang. Sebelum datang tu ada la saya survey dua tiga hotel, menjadi pilihan adalah hotel yang berdekatan pantai supaya senang nak ke laut. Kebetulan sepupu Mok Ja bekerja di PD, jadi beliau telah membookingkan Hotel Cozzi buat kami. Rupa-rupanya sama dengan pilihan saya semasa mencari di internet.

Kami bertolak dari CH dalam pukul 8.15 pagi dan sampai di sana dalam pukul 2 lebih. Agak mudah jugak nak cari lokasi hotel tersebut. Ambil je laluan Teluk Kemang dan terus sehinggalah sampai ke SMK Teluk Kemang. Dari situ dah boleh nampak signboard hotelnya. Selepas check in, kami terus mencari kedai makan dek kerana perut yang sudah berkeroncong. Jangan risau, di kawasan berdekatan ada banyak kedai makan yang menawarkan pelbagai menu. Selepas makan tengah hari, konon nak ke ladang burung unta, tetapi tak jadi sebab bajet tak ada. Selepas ke Teluk Kemang, kami akan ke Melaka, sebab itulah kena save budget. Untuk jalan-jalan ke PD dan Melaka ni, kami dah kumpul duit sebanyak RM350. Agak-agak cukup tak?

Oleh kerana pantai berdekatan hotel ni adalah pantai awam, maka ramailah pengunjung yang datang. Di sini juga ada disediakan jet ski, banana dan juga bot. Kalau ada bajet bolehlah sewa mana-mana yang disukai. Saya tak ambil pun, sekadar berjalan2 tepi pantai kerana cuaca pun masih terik lagi. Tak koser sebenarnya nak mandi laut time panas-panas tu.

Kalau ke pantai, teringin nak naik benda ni tapi takut. Tambah-tambah pulak bila memikirkan harga sewanya yang agak mahal. Mampu tengok sajalah..

Pada sebenalah petangnya, turun jugaklah ke pantai sebab dak Naim dah meminta-minta. Kalau ikut hati malas jugak nak turun. Bila dah jejak ke air, saya mendapati air pantai tu agak kotor dengan keladak hitam, tak tahulah serbuk kayu ataupun sampah sarap. Sekejap sahaja di sini dan kami balik ke hotel. Nasib baik di sana ada disediakan kolam renang...

Jalan-jalan ke pantai... Di PD ni, ada banyak pantai rupanya. Setiap bahagian dipisahkan dengan nama pantai yang tertentu. Bertuah sungguh orang PD, dengan pesisir laut yang panjang, membolehkan sektor pelancongan berkembang pesat.

Cantik. Suka dengan pemandangan begini. Terasa begitu dekat dengan jiwa saya!

Di satu lokasi menarik tepi pantai. Di hujung benteng, ada laluan ke pondok. Selalu nampak dalam drama Rosyam Nor. Suka sangat. Hati berbunga-bunga dapat mengabadikan gambar di sini. Nak sampai ke pondok ni boleh tahan gayat jugak!

Panorama biasa di pantai peranginan. Ada menjual pelbagai benda. Sewaktu kunjungan kali pertama, di sinilah saya beli FM. Harganya pun ok-ok lah...tak ada mahal sangat.

Dah hampir Maghrib...

Kaki-kaki yang montok semuanya!

PAnorama pagi 29 November, berlatarkan rumah api. Sepatutnya di pantai ni boleh tengok matahari terbenam tetapi tak nampak sebab cuaca mendung. Sekarang ni di kebanyakan tempat cuaca dan mula memasuki fasa musim tengkujuh. Hujan di mana-mana.

Setelah semalaman di PD, tengah hari keesokannya saya bertolak ke Melaka. Budjet sepanjang di PD dalam RM150 gitulah, termasuk makan, tol dan hotel, (hanya membayar RM40 untuk hotel, terima kasih pada En Rawi yang membelanja RM100 untuk penginapan...)

1. ASsalamualaikum CS seronoknya dpt bercuti ke PD...mandi manda lgi...

2. Ewah..ewah..tahun jom pi sekali lg...

[Terima kasih kerana sudi menitipkan komen. Maaf seandainya saya tidak dapat membalas atau berkunjung ke blog anda...]