Monday, December 2, 2013

Resepi Lamb Chop & Sos Cendawan

Assalamualaikum WBT & Salam Sejahtera 

Saya memang suka lamb chop. Baru2 ini ketika bermalam di rumah Kak Nor, saya menyediakan dinner buat anak-anaknya yang juga sukakan lamb chop. Selalu kalau di rumah saya hanya buat sekeping tetapi kali ini saya membuatnya sebanyak lima keping. Jadi bolehlah makan sekeping seorang.

Seperti yang saya dah tegaskan dalam n3 sebelum ini, ada pelbagai cara dan bahan  yang boleh digunakan bergantung pada citarasa dan kreativiti masing-masing. Cara yang saya buat ni mungkin tak kena pada orang lain, jadi ikut suka hatilah. Dalam masak memasak ni, tak ada peraturan yang rigid, semuanya bergantung pada diri sendiri.


Jadi, dengan menggunakan resepi suka hati, hasil seperti di atas telah diperolehi. Biasa saya buat ringkas2 aje, tengok bahan apa yang ada di dapur. Gandingannya pun ringkas jugak, hanya fries yang digoreng garing. Apa kata mereka? Sedap.....


LAMB CHOP DAN SOS CENDAWAN
Resepi : Cheq Sue

LAMCHOP :
5 keping lamb chop + 5 biji bawang putih (cincang/tumbuk halus) + 3 sb sos tiram + 1 sb kicap manis + 1 sk serbuk lada hitam + 1/2 sk serbuk lada sulah + sedikit gula
- campur semua bahan dan perap (lagi lama lagi bagus)

SOS CENDAWAN :
1 tin sos cendawan CAMPBELL'S + 1 c air (rebus dalam kuali yang digunakan untuk membakar lamb) + 1 tin cendawan butang (cincang) + kiub ayam
- didihkan air dalam kuali yang digunakan untuk membakar lamb, kemudian tambahkan kiub ayam, sos cendawan dan cendawan butang cincang. 
- jika sos agak cair boleh tambah tepung gandum atau tepung jagung, jika pekat boleh tambah air (ejas ikut kesesuaian)
- perasakan dengan gula dan garam

1 comment:

  1. bestnya lamb chop ni cheq sue, nnt Liza nk try jugak la resepi ni, simple tp nmpk best...

    ReplyDelete

[Terima kasih kerana sudi menitipkan komen. Maaf seandainya saya tidak dapat membalas atau berkunjung ke blog anda...]