Tuesday, December 10, 2013

Wet World Resort Air Panas Pedas

Assalamualaikum WBT & Salam Sejahtera

Walaupun x dapat ke luar negara..dan kecewanya tu masih ada saya menerimanya dengan redha. Ternyata perancangan Allah mengatasi segala. In Sha Allah tahun hadapan kita plan baekkk punya. Jom sambung pasal n3 jalan2 ke PD.

Dari PD, saya lalu ikut jalan Linggi / Rantau dengan tujuan untuk ke Linggi. Tetapi makin jauh perjalanan makin dirasakan yang kami ni sebenarnya dah sesat jadi saya ambil keputusan untuk ke Pedas bagi exit ke highway. Dalam pada tu terfikir jugak untuk ke Air Panas Pedas memandangkan kami dah berada di kawasan tersebut tetapi sehingga susur keluar highway, saya tak nampak pun signboardnya. Rupa-rupanya, untuk ke Air Panas Pedas saya hanya perlu jalan terus manakala belok ke kiri untuk susur keluar. Memang silap haribulanlah, patutnya dah boleh sampai sendiri.

Jadi untuk mengubat kekecewaan, Fadley membawa saya ke sana pada keesokan harinya (30 November). Memang sahlah jalan yang saya dah lalu sebelumnya. Daripada tol Pedas, dalam 20 minit berkereta sehingga air panas, jangan risau, ada signboard yang akan membantu kita ke sana.


Pemandangan di pintu masuk. Wajib ambil gambar di sini.


Nak masuk kena bayar dan pakai tag. Dewasa dalam RM 10 atau RM12 gitulah...tak pasti pula saya. Dah namanya wet world, lebih kurang dengan Air Panas Sungkai jugaklah, sedara jauh-jauh. Nak masuk pastinya tak boleh bawa makanan. Burger sebijik RM5, untung kan? Berdekatan pintu masuk ada mini zoo yang menempatkan ayam dan burung, boleh la tengok. Saya 1st time tengok ayam kasturi...gebu je bulu


Ada pelampung disediakan. Yang besar tu RM25, bila dah ambil jangan koyak, hilang atau basah resitnya nanti takleh claim balik. RM15 hangus dan RM10 dapat semula. Bisnessss... Berdekatan kolam pula ada disediakan tempat duduk, kalau penuh boleh je hampar tikar. Ada jugak pondok, tapi kena sewa lah.


Walaupun kawasannya tak la seluas mana, tapi kedudukan susun atur kolamnya agak strategik. Kolam kanak-kanak jauh dari gelongsor dan kolam dewasa. Di dalam setiap kolam pula ada permainan yang tidak merbahaya kepada budak-budak. Kolamnya pun tak dalam.

Ditepinya pula ada macam sungai yang mengelilingi taman air, di mana ianya ada kedalamanya yang tertentu. Di setiap kedalaman tu pula ada dilabel berapa meter dan AWAS. Bolehlah berakit dengan pelampung tu..


Saya tertanya-tanya juga di mana kolam air panasnya. Rupanya terletak di bahagian kanan pintu masuk. Airnya tak la panas sangat, sekadar aliran dari kolam utama yang terletak di bahagian luar. Di dalam kolam kedua ni ada laluan refleksologi. Seperti biasa, air kolam (air panas) memang agak berkeladak sikit kerana sulfur dan juga lumut dari air panas tersebut.

Apapun, memang enjoy di sini. In Sha Allah lepas ni boleh la datang sendiri.

3 comments:

  1. assalam cheq sue..acik yang dekat ni tak pergi ke wet world pedas tu..biasa la kan cheq sue..kita pergi yang jauh dari rumah

    ReplyDelete
  2. salam cheqsue..cam best jer g bercuti kat tpt camni :)

    ReplyDelete
  3. Assalam sweetie

    nanti nak pi laa air paneh Podeh ni... Rindu g sana dolu2

    ReplyDelete

[Terima kasih kerana sudi menitipkan komen. Maaf seandainya saya tidak dapat membalas atau berkunjung ke blog anda...]