Monday, December 23, 2013

FMZ Net Solutions, Kg Tiong

Assalamualaikum WBT & Salam Sejahtera

Got my lappy back!! Akhirnya setelah hampir 3 minggu bertenet menggunakan skrin kecik, keypad dan segala macam mak nenek yang menyempitkan pandangan mata, saya dah boleh bertenet guna laptop. Memang suka sangat-sangat apabila salah satu gajet kesayangan dapat ditatap kembali. Hanya orang yang pernah rosak laptop je yang tahu macam mana rasanya kan... takleh nak describe gitu.


Bila dah lepas keluar 'wad', lepas jumpa 'doktor' ni eh rasa lain pulak. Rasa macam lebih smooth gitu dari dulu. Masalah dikesan semasa saya mengawas SPM. Apabila di on, kadang-kadang boleh beroperasi seperti biasa. Kadang-kadang sampai 3 4 kali on-off baru boleh. Kadang-kadang tengah guna tu tetibe je dia shut down sendiri.

Selepas sehari sampai di kampung, saya terus membawanya ke FMZ yang terletak di Kg Tiong setelah disarankan oleh seorang kawan. Jangan tak tahu, ke sana guna WAZE padahal dah agak jalannya. Dari trafik light New Horizon ambil je simpang ke Pasir Hor. Kedai ni terletak selepas SK Tiong. 

Jangan risau, semua staf kat sini ramah-ramah belaka. Walaupun pertama kali berurusan, saya rasa sangat selesa dan tak segan. Setelah tinggal lappy di situ, keesokannya saya menerima panggilan bahawa lappy saya dah siap, tiada apa-apa kerosakan, hanya diservis sahaja. Saya meminta FMZ untuk membaiki skrin yang menjadi kelabu jika berkedudukan 90 - 100 darjah.

Dengan kesibukan selepas itu, balik dari KL baru saya berkesempatan untuk mengambilnya. Setelah menguji lappy dengan charger sendiri, barulah diketahui bahawa masalah on-off itu berpunca daripada charger kerana sebelum wayar charger pernah putus dan disambung semula oleh kawan saya. Jadi ting tong sana sini saya belilah pula adopter baharu. Selain tu juga saya membeli bateri kerana bateri sebelum ini telah pun kong.


Jumlah keseluruhan yang dikenakan adalah RM270 (servis RM40, adopter RM50, bateri RM150 dan beli pendrive 16 GB RM40). Kalau sesape area Kelantan yang nak membaiki laptop tu bolehlah berkunjung ke kedai ni. Kat atas tu ada saya snap gambar name card kedainya. Ada disertakan peta dan contact di situ....

No comments:

Post a Comment

[Terima kasih kerana sudi menitipkan komen. Maaf seandainya saya tidak dapat membalas atau berkunjung ke blog anda...]