Thursday, March 22, 2012

Donat Pisang & Roti Pisang ~ 2 in 1



 
 
Akhirnya berasap jugak dapur rumahku!
Sejak balik bercuti seminggu, inilah masakan pertama 
Setiap hari makan kat kantin, bila balik hanya minum air dan makan gitu2 aje
Perghhh...naik lemak betul 
 
Dari kampung, ada bawak pisang yang dah dilecek
Dah buat jemput-jemput tapi masih ada baki
Terfikir nak buat roti pisang, tapi tak terasa nak makan
Teringat pulak dulu ada buat donat pisang dari resepi Kak Fida
Memang sedap la donat tu
So cheq sue buat la setengah adunan
* Sebenarnya boleh jugak buat satu adunan tapi sayang nak habiskan pisang
Nanti nak buat juadah lain pulak
Bukan sokmo ada stok pisang kapas
 





 
Untuk resepi ni cheq sue guna donat cutter saiz besar sebab yang kecik tu tertinggal di kampung
Dapat 6 biji donat dan 3 biji bun tu
Sebiji donat tu cheq sue saja bakar
Habis hilang rupa donatnya
Memang gebu dan lembut
Untuk donat ni jugak cheq sue adun guna BM 
Maklumlah pisang lecek tu keluar dari peti ais, takut pulak bantat bila uli biasa
Sekurangnya kalau guna BM boleh bantu penaikkan
 
Pada siapa yang belum buat tu sila la cuba
TQ ya Kak Fida berkongsi resepi ni
Boleh menambahkan koleksi donat yang ada
Wassalam...
 

DONAT PISANG
 Resepi : Kak Fida @ MyR

Bahan-bahan ( Lebih kurang 30 keping )
400 g tepung roti
100 g tepung gandum
11 g yis segera (1 peket)
100 g gula halus
1/2 sk garam
1 sk bread improver (opt)
1/2 cawan air
3 biji kuning telur
300 g pisang - lecek
100 g mentega - lembut
minyak masak untuk goreng terendam

Cara-cara
Ayak tepung2 kedalam sebuah mangkuk dan campurkan yis,gaul rata dan masukkan gula,garam,kuning telur dan tambahkan air sambil dikacau rata.Masukkan pula pisang lecek dan mentega dan kacau sebati.
Kemudian uli doh hingga tidak melekat pada mangkuk.(Tambah tepung jika adunan lembik atau tambah air jika adunan kering)
Rehatkan doh 20-30 min hingga kembang.
Kempiskan doh,canai dan terap seperti donat biasa atau bulat2kan saja.
Panaskan minyak dan goreng hingga kekuningan.Angkat dan toskan.Biar sejuk.
Salutkan donat pisang dengan gula atau choc cair ikut selera.
Boleh juga dibakar...

3 comments:

Gee® said...

Tergoda tengok donut tu...montoks!!

Mas said...

montok dsn gebussssss....
gerammmnya tengokkkk.....

Amie said...

Owhhh! Gemuksss....gebussss! Memang menjadi... menjadi-jadi tu he he hehh