Wednesday, January 23, 2013

Durian Crepe (Resepi 5 Tepung)

 
 
 
Meneruskan sisa-sisa n3 yang tertinggal. Dah dua minggu projek derian crepe ni tapi tak di publish lagi pun. Orang lain yang dah berzaman buat pandang sebelah mata je... kita juga la yang baru terhegeh2 nak cuba. Kebetulan pun ada durian, jadi cheq sue buatlah nak perabihkan stok dan ada beberapa kawan yang nak merasa. Kali ni dengan menggunakan resepi dari MyResepi sumbangan ddfk. Katanya ini resepi asli derian crepe, entah la ya. Cheq sue tak la tahu pulak.
 
Apapun dengan menggunakan resepi ni kejadian crepenya sangat elok dan tak mudah koyak. Ianya kenyal dan tahan. Bila nak lipat tu pun mudah je nak membentuknya. Masa nak melenggang crepe tu pun mudah aje. Tak perlu nak berdangdut gerudi. He he he... yang dah buat tu tahu la kan?
 
 
Memang tak puas hati dengan gambar, tapi tak apalah untuk tatapan sendiri ni pejam mata la dulu. Koman2 ada jugak bukti yang kita dah buat kan. Untuk kali kedua ni bentuknya lebih ayu sikit berbanding yang pertama yang besar gedabak tu. Lagipun kali ni cheq sue gunakan pan yang agak kecil ukuran 24 cm. Dalam 1 adunan ni dapat banyak jugak dalam 18 biji. Untuk initnya pula cheq sue masih gunakan sahaja whip cream segera.
 
Cuma cheq sue tak berapa suka bila crepe ni disimpan dalam peti sejuk dan dimakan semula. Maksudnya bila keluar peti sejuk, masa nak makan tu teasa sangat bau telurnya. Yalah, sampai 6 biji... Apapun, itulah sedikit pengalaman membuat crepe menggunakan resepi ni. Tq pada yang sudi berkongsi. Wassalam.

 
DURIAN CREPE (5 TEPUNG)
 Resepi : ddfk @ MyR

Bahan-bahan 
Bahan2 kering ini perlu di ayak
 15gm tpg hongkong
 25 gm tpg jagung 
13gm tpg ubi kentang
 13gm tepung ubi kayu
 8 gm tepung kastard 
20 gm gula aicing 
1/8 teh garam
15gm butter cair/ minyak biasa/jagung
 250gm air
1 sudu essen vanilla
 6 biji telor gred A
 pewarna kuning - kesemua bahan ini disebatikan

 INTI:
200ml fresh milk 
100 ml fresh cream - Double boil bahan ini hingga panas..masukkan 
25gm tpg kastard, 
50 gm gula castor, 
2 biji kuning telur, dan 
25ml fresh milk -kacau sehingga adunan ini pekat..lepas tuh sejukkan semalaman
200gm fresh cream---- yg dipkl hingga bertanduk. lepas dah custard kite sejuk baru kaup balik dgn fresh cream bertanduk
.simpan lagi dlm peti ais.

Cara-cara
utk buat kulit masukkan kesmua bahan2 tepung dlm bowl..buat lubang di tengah..masukkan bahan cecair sikit demi sikit..kacau sampai sebati dan tapis baru masukkan pewarna
tuang sesenduk dlm nonstick pan..lenggang kasi nipis.tak perlu terbalikkan....bila dh siap..letak custard filling n isi durian..lepas tuh balut mcm balut popia..tp kena hati2
 

Stylish Thankyou

3 comments:

  1. CIKSUE,

    eee banyak gunakan telur tu ya..akak kalau buat crepe tu guna sebiji aje..tak berani guna banyak.mesti bau hanyir telur tukan.alhamdulilah crepe akak buat tak bau telur..
    akak kalau tengok resipi buh banyak telur jadi phobia lak..tak tahan bau telur sebenarnya..
    pas ni kalau sue buat lagi kurangkan aje telur nya..hihihihi mengarah pulak dah akak ne kan

    ReplyDelete
  2. salam cheq sue..akak guna 5 biji telur utk resepi nih...ok! tak bau telur sgt..tapi kalau nak guna 4 biji pun boleh gok...cuma lebihkan dia punya air..crepe masih menten montok!!hihi cuba lah!

    ReplyDelete

[Terima kasih kerana sudi menitipkan komen. Maaf seandainya saya tidak dapat membalas atau berkunjung ke blog anda...]