Monday, February 24, 2014

Dakjuk (Korean Chicken Porridge)

Assalamualaikum WBT & Salam Sejahtera 

Lagi masakan Korea yang saya dah cuba. Sangat mudah dan senang. Namanya dakjuk ataupun bubur nasi ayam. Penyediaannya sama seperti bubur nasi kita cuma yang ini menggunakan beras pendek / short grain - saya guna je beras yang buat kimbap itu ari.

Masa tengok Running Man (edisi masakan) juri ada menyatakan untuk membuat bubur sukatannya adalah 1:5 tapi yang saya buat ni menggunakan air yang agak banyak kerana tidak merendamnya terlebih dahulu. Adalah dalam 1:20 jugak (saya lebihkan air kerana panaskan semula pada paginya untuk bekal sekolah). Saya ubah sikit cara-caranya, sesuaikan dengan jumlah beras yang saya guna. Ayamnya pula saya terus hiris kecil dan masak sekali dengan nasi manakala saleri saya ganti dengan ubi kentang.


Untuk dua kali makan ni saya menggunakan 1/3 cawan beras. Saya juga mencampurkan sedikit kiub ayam ke dalamnya. Apa bezanya menggunakan beras tempatan dengan beras kimbap? Kalau ikut selera tentulah beras biasa di makan ni lagi sedap, tapi tak mengapalah sesekali guna beras yang khas apa salahnya. Rasanya lebih berkanji dari beras biasa tu...

Kalau ada baby tu, boleh cuba buat ni. Bagi saya ianya sedap dan tentunya berkhasiat. Resepi? Ada di bawah ni...


DAKJUK (KOREAN CHICKEN PORRIDGE)  
Source : KoreanBapsang

Ingredients:
3/4 cup short grain rice, soaked for about an hour and drained
4 cups chicken stock
1 cup pulled chicken
1 carrot chopped
1 celery chopped

Add the stock and rice to a large pot and simmer, covered, for about 30 minutes. Start with medium low heat, but reduce to lower heat when the stock is visibly reduced. Stir occasionally (more frequently as the stock is reduced) so the rice doesn't stick to the bottom of the pot.

Add the vegetables, cover and simmer for additional 10 minutes until the vegetables are soft. (At this point you can adjust the consistency of the porridge to your taste by adding more stock or water.) Since the chicken is already cooked, stir in during the last few minutes of simmering. Add salt and pepper to taste.
 

4 comments:

  1. salam cheq sue..

    hai, rajinnya try masakan korea..hihi, tapi kalau sudah minat tu memang x kisahla kan belajar masakan korea ni..nampak sedap dan menarik juga bubur tu..nyum2.

    ReplyDelete
  2. saya seminggu 3 kali buat bubur ayam.. hehehe.. almaklumlah.. anak tengah dok membesar makan bubur kan.. :) sedap sesekali kita skali join.. :)

    ReplyDelete

[Terima kasih kerana sudi menitipkan komen. Maaf seandainya saya tidak dapat membalas atau berkunjung ke blog anda...]