Saturday, February 1, 2014

Laman Herba & Laman Sayur, MARDI Serdang

Assalamualaikum WBT & Salam Sejahtera

Dalam perjalanan balik dari PD, saya and the gang singgah ke MARDI Serdang untuk membeli biji benih tetapi unit berkenaan telah tutup kerana membuat pameran di Perak. Jadi dah alang-alang masuk ke situ, kami memutuskan untuk singgah ke Laman Herba / Laman Sayur. Sebenarnya dalam MARDI ni ada banyak tempat yang boleh dikunjungi cuma dek kekangan masa kami hanya singgah di sini.


Ruang pamerannya luas. Dibahagikan beberapa segmen. Sangat bersih dan teratur. Memang sesuai dikunjungi oleh pencinta tanaman atau tumbuhan hijau. Selain melihat-lihat, ada juga dijual anak-anak benih yang sedia ditanam. Harganya dalam lingkungan RM5-RM7 sahaja. Pekerjanya terdiri dari orang seberang, sangat ramah memberi penerangan dan maklumat. Siap boleh bergelak ketawa lagi..

Jom tengok gambar-gambar yang sempat saya ambil, guna henpon aje *_*


Laluan masuk dengan sayur-sayuran di tanam di pergola. Antaranya labu, petola dan kacang botol. Boleh memberi idea untuk siapa yang mahu membuat laman seperti ini di rumah. Selain dapat hasil tanaman, boleh juga meredupkan kawasan. Cantik dan kemas pembuatannya.

Atas kiri : laluan masuk ke fertigasi salad
Atas kanan : Sejenis limau. Tak tahu nama apa. Dengar diorang dok cerita limau telur buaya.
Bawah kiri : pegaga yang ditanam di dalam palong (paip besar) kemudian disusun secara bertingkat. Sesuai untuk ruang yang terhad
Bawah kanan : Bunga telang

Tanaman fertigasi salad dengan menggunakan teknik waterfall deep flow. Selain dapat makan salad, boleh juga menjadi sebagai salah satu tarikan taman. Dengan teduhan netting di atasnya, sangat sesuai jika diletakkan meja di bahagian dalam. Dengan bunyi air, boleh menjadi terapi menghilangkan keletihan seharian.


Atas kiri : pokok jambu golok / ketereh / gajus
Atas kanan : jenis fertigasi di dalam pot
Bawah kiri : kadok
Bawah kanan : spesies pandan (hiasan)


Atas kiri : pegaga dan cekur manis
Atas kanan : pokok adam hawa (Rhoeo discolor). Boleh juga dipanggil pokok rhoeo
Bawah kiri : Pokok mayang mengurai / janggut adam. hanya sangkut sahaja di dawai dan ianya akan melurut ke bawah. Ajaib! Kuasa Allah
Bawah kanan : set green kit


Atas kiri : tapak semaian
Atas kanan : cili padi. Buahnya menegak ke atas
Bawah kiri & Bawah kanan : tak tahu bunga apa. Cantik


Atas kiri : ginseng jawa @ akar som jawa. Baru tahu pucuk dan daunnya boleh dimakan, buat ulam. Banyak khasiat perubatan
Atas kanan : tak tahu nama
Bawah kiri : brocoli
Bawah kanan : tak tahu nama


Atas kiri & atas kanan : pokok mahkota dewa. Yang warna merah pink tu adalah buahnya yang sudah masak
Bawah kiri : adas manis (nama pada tag). Saya rasa macam daun yang kita masukkan dalam tomyam tu aje
Bawah kanan : tenggek burung. Satu beg ni RM5, saya beli 2...

Kalau ada yang tahu nama-nama yang saya tak tahu tu boleh la share ya... Kalau ada masa yang eloknya datanglah ke MARDI ni. Ada banyak yang boleh dipelajari di sini.

2 comments:

  1. Maklumat yg menarik. Sy sdg mencari pokok2 ulam utk ditanam di dlm pasu. Tq for the info

    ReplyDelete
  2. Sy nk mintak tolong viralkan berita baik ni yeπŸ“’πŸ˜‰
    Assalamualaikum salam sejahtera warga groupπŸ“’

    1) Ni berkenaan kisah hidup pesakit lutut kronik dan masalah saraf sendi2 dan juga kisah hidup pesakit kanser stage 1 sampai stage 4, pesakit gout kronik dan juga produk yg berpatutan harga nya tapi kesannya setanding ubat harga mahal ribuan ringgit.

    2)Dah ramai yg sembuh dengan penawar herba saya ni. Kanser yg sudah merebak ke organ-organ lain pun boleh diubati insya Allah.☺πŸ‘πŸ»

    3) banyak pengalaman dah saya berdepan dengan pesakit2 kanser,sakit saraf,sakit lutut dan gout. Ramai yg dh pulih.

    4)Mcm2 kanser blh rawat termasuk leukimia,paru2,limfoma dan lain lain

    5) Puan Rasmani Binti Md Noh psakit lutut kronik yg terpaksa jalan mengesot esot atas lantai dan klau cuba berjalan secara berdiri boleh dengar lutut berbunyi bunyi tulang yg sangat sakit. Hendak masak terpaksa gunakan kerusi sebab xmampu berdiri lama2 dan lepas 6 hari minum dah mampu berjalan lancar dan saraf kaki dah tak tegang dah. Mampu masak berdiri semula. Kesan sangat cepat baru 6 hari minum.


    Jadi skg ni sy rsa perlu share berita ni buat semua supaya masih ade harapan bg mereka yg tercari2 penawar kanser yg tepat .πŸ’ͺ🏼


    ▪Adik Izzat b.muhd Ariffin ,kanser Burkit Lymphoma stage 4 sekarang dh sembuh
    Guru nya memberitahu beliau x pernah nampak seperti pengidap kanser tahap 4, kerana sentiasa nampak cergas dengan pengambilan jus yang memberi tenaga dan merawat.Beliau mengambil jus herba ini dr kanser tahap 4 sehingga sembuh.

    ..........................................................................
    ▪️Pn. Hayati Abd Hamid- Pensyarah Kanan UITM, kanser payudara stage 4.
    Skg dh sembuh dn shat walau pon pernah diberitahu oleh doktor yang beliau hanya mampu bertahan 1 tahun saja untuk hidup. Beliau setia dengan jus herba ini selama lebih 6tahun.
    Beliau mengarang sebuah naskah/buku yg mengisahkn pengalaman beliau sepanjang perjuangannya melawan kanser dengan mengambil jus herba ini sebagai salah satu rawatan alternatif (nk buku nti blh order)
    Terkini (2020): Beliau pernah ditemuramah dlm rancangan Selamat Pagi Malaysia di Tv1 menceritakan tentang perjuangan beliau menempuh kanser dari tahap 4 hinggalah sembuh.
    ....................................................................................................................................................
    ▪Puan Rohana Binti Ismail seorang yang cergas dan aktif dalam mendaki gunung termasuk gunung Kinabalu dan lain2 gunung di Malaysia tapi sejak sakit bengkak lutut, segala aktiviti lasak terpaksa dilupakan sehingga nk turun tangga di ofis pun terpaksa turun bagaikan ketam turun tangga sebab lutut bengkak. Setelah minum jus ini, dalam masa 1 minggu saja kaki beliau dah semakin sembuh semula. Bengkak dah surut dan dlm msa 2 mingu saja mampu berjoging kembali, naik bukit dlm 8km jauh nya dah tak sakit2 dah lutut.
    ..........................................................................

    ▪️ Kanser Limforma B - cel tahap 4

    En Shahrizal Taib, 41 tahun, pesakit kanser Limforma b cell tahap 4 ketulan di paru paru 8 cm pernah kena tebuk paru2 sebab berair ,tahun 2020. Dia mula minum jus herba pada tahun 2021. Pernah jalani kimoterapi 8kali dan radioterapi 15kali. Dia minum jus herba ini semasa dalam kimoterapi dan badan terasa bertenaga, tidak mengganggu proses kimo malah amat memberi tenaga tidak seperti pesakit lain yg tak minum herba. Herba bukan beri tenaga saja tp merawat sampai sembuh.


    Call order wasap@call- En Mohd Zuhairi Bin Noordin- 017-4687570

    ReplyDelete

[Terima kasih kerana sudi menitipkan komen. Maaf seandainya saya tidak dapat membalas atau berkunjung ke blog anda...]