Wednesday, February 5, 2014

Korean Rolled Egg Omelette (Gaeran Mari) 한국어 압연 계란 오믈렛

Assalamualaikum WBT & Salam Sejahtera 

Sebutlah apa sahaja tentang Korea, sangat sangat teruja tentangnya. Tak tahulah... bila sebut je Korea langsung takleh nak citer...dup dap dup dap gitu... Seperti juga masakan Korea yang sangat senang dan ringkas untuk dicuba. Bila masuk Koreanfood memang la, ada saja resepi yang nak dicuba.

Bila sebut je rolled egg omelette ni, ada banyak versi jugak kot. Ada yang letak dengan nori / roasted seaweed atau digulung begitu sahaja.


Dengan berpandukan resepi, saya buatlah menggunakan sebiji telur untuk dibekal ke sekolah. Kebetulan ada stok nori (halal) yang saya beli di JJ, tu yang semangat. Cuma agaknya exited sangat, rupa-rupanya nori tu di bahagian dalam. Yang saya ni balut dari luar. Tapi tak mengapalah, telur dadar saya tu pecah sebenarnya masa nak dibalikkan. Jadi bila nori diluar tak nampak la yang pecahnya tu. Bijak kan...

Rasanya agak sedap jugak. Kalau pekena dengan nasi Jepun / nasi Korea mesti lagi sedap rasanya. Lepas ni nak cuba buat versi tak ada nori pulak. Resepinya saya letak di bawah kalau nak buat lain kali.



KOREAN ROLLED EGG OMELETTE (GAERAN MARI) RECIPE
Source : Koreanfood

Ingredients:
3 eggs
1/2 small onion, finely chopped
1/2 small carrot, finely chopped saya ganti dengan cili - cincang
1 sheet Korean roasted seaweed (Gim)
1 tsp salt, dash of pepper
saya tambah 2 biji cendawan butang - dadu

Preparation:
Mix eggs with whisk or fork and add onions and carrots until well combined.
In a lightly greased saute pan, pour egg mixture and heat slowly over low heat.
Heat slowly for a few minutes until almost cooked through, then place seaweed sheet on top of omelette.
Roll omelette into a tight roll by lifting side with spoon or baking spatula.
Let omelette rest for a few minutes to cool.
Slice into 1 inch pieces and serve with cross-sections showing.

(Serves 1 as a snack and 3 as a side dish).

*I make this in a very large saute pan but if you are using a standard size, pour 1/2 of the egg mixture in first and make it in 2 batches.
 

5 comments:

  1. Nampak mudah resepinya cheq sue.. boleh dicuba ni..

    ReplyDelete
  2. Annyeong haseyo...hihi
    nmpk sedap n mnarik

    masitge deuseyo (selamat menikmati)

    ReplyDelete
  3. Wah! menu korea yg simple dan best... boleh cuba ni...

    ReplyDelete
  4. suka jgk dgn mknn korea ! nmpak sedap...

    ReplyDelete

[Terima kasih kerana sudi menitipkan komen. Maaf seandainya saya tidak dapat membalas atau berkunjung ke blog anda...]