Monday, April 14, 2014

Beijing 2014 / Day 6 : Beijing - KL

Assalamualaikum WBT & Salam Sejahtera

Hari keenam hanya untuk perjalanan balik ke KL. Melampau kan pakej ni? Nama je 6 hari tapi 2 hari dah kira dalam kapal terbang. He he he... sepadan la dengan harga!

Kami ke lapangan terbang setelah selesai makan malam di Yashaw Market. Agak awal sampai di sana, dalam lingkungan 9 malam. Untuk chek in, kaunter dibuka 3 jam sebelum berlepas. Jadi kami melepak dululah sebelum kaunter dibuka. Bila ramai dah masuk, kami terus je beratur depan kaunter dan nasib baik dapat barisan depan. Kiranya bila kaunter buka kami yang dulu berurusan.


Rasanya umum juga dah tahu yang tray untuk menimbang bagasi dah seberat 3 kg, jadi beringatlah bila packing barang, kalau terlebih je kenalah cas tambahan. Macam kami ni berat bagasi seorang dapat 25 kg tapi tak habis pun digunakan. -_-

Untuk masuk ke balai berlepas, pemeriksaan keselamatan sangatlah ketat. Bermula dengan imigresen pertama di pintu masuk kaunter, kemudian di laluan balai berlepas, kemudian di kaunter pengesahan, pastu pemeriksaan badan sebelum masuk. Ya ampunnnnn, tension tau kalau fikir balik. Dalam hand bag, duit syiling, kamera semua nak kena scan satu-satu. Nasib baiklah yang memeriksa tu ikut jantina. Budak pompuan tu pun steady je. 

Nak menunggu ke flight pukul 2.30 pagi memang bercinta sungguh dah. Dengan badan yang memang penat, pastu demam dan selsema, saya rasa macam nak baring je kat lantai. Alhamdulillah dalam pukul 1.20 pagi pesawat dari KL sampai dan kami mula masuk untuk balik. Dan dalam pukul 2.35 pesawat D7 317 mula bergerak meninggalkan kota Beijing yang sarat dengan pengalaman.

Pengalaman balik sekali lagi. 

Cuasa agak mendung dan awan agak banyak. Perasaan kali ini agak berlainan sementelah sudah mendapat berita pengumuman oleh PM bahawa MH 370 terhempas di Lautan Hindi. Saya hanya mampu berserah, memohon segalanya selamat. Kali ini kedudukan di hujung pesawat. Ini kali pertama. Agak bising dengan bunyi enjin dan juga kanak-kanak yang menangis dek keletihan. Seketika perjalanan, hujan mulai turun. Ini kali pertama pengalaman. Debar dalam hati tak usah cerita. Saya yang memang susah tidur agak payah nak lelapkan mata. Nasib baik hujannya sekejap sahaja. 

Dalam pada tak boleh tidur tu sempat memandang keluar pesawat. Melihat bintang yang bergantungan dan berkelipan dalam kelam langit awal pagi, sangatlah cantik di tambah pula dengan bulan yang baru berumur beberapa hari. Pandangan yang sukar dinyatakan dengan perkataan.

Lewat dinihari, saya sempat juga menyaksikan matahari terbit. Subhanallah, satu pandangan yang saya kira tak semua mampu melihatnya. Bagaimana mentari mula-mula memunculkan diri sehingga cahayanya terang ke serata alam, begitulah besarnya kuasa Allah yang tak terjangkau dek akal fikiran. Allahuakbar! 

Dan akhirnya lebih kurang pukul 8.30 pagi, pesawat selamat mendarat. Alhamdulillah syukur sekali lagi...

Maka berakhirlah pengembaraan ke Beijing selama 6 hari.... In Sha Allah trip seterusnya hujung Mei nanti. Terima kasih kerana sudi membaca catatan pengalaman semasa di sini.

2 comments:

  1. alhamdulilah….mmg sedikit risau nak fly semenjak kes MH370 ni tapi tawakal jelah. btw nak g mano plok tu mei ni? heheh sibuk je nak baca citer org jalan2.

    ReplyDelete
  2. Alhamdulillah..no pun dah tukar ye cheq sue..dah jadi 317

    ReplyDelete

[Terima kasih kerana sudi menitipkan komen. Maaf seandainya saya tidak dapat membalas atau berkunjung ke blog anda...]