Thursday, April 17, 2014

Beijing 2014 : Sunset & Sunrise

Assalamualaikum WBT & Salam Sejahtera

Pengalaman menyaksikan matahari terbenam dan matahari naik (sunset & sunrise) semasa dalam kapal terbang adalah sangat mengujakan. Kalau sebelum ini, ke Vietnam dan Acheh penerbangan adalah sebelah siang, hanya nampak awan dan panorama di bawah, pemandangan kali ini sangatlah menarik.

Semasa penerbangan pergi, saya dapat seat di tepi, memang dah niat nak ambil gambar banyak-banyak, nak tengok matahari terbenam puas-puas. Tapi tengah dok feeling-feeling tu, budak yang sepatutnya sebaris dengan saya taknak pulak duduk di seatnya, nak dok tepi tingkap. Dengar la mak sia dok pujuk-pujuk, kita sebagai orang yang lebih tua... ececehhhh terus aje lah bangun dan bagi tempat duduk tu.. kan nak pekak telinga aje kan, kesian pulak tengok budak tu dah muncung-muncung dengan mak dia.

Walaupun begitu, Alhamdulillah masih jugak dapat ambil gambar melalui Mok Ja yang kebetulan berada di seat tepi tingkap di barisan depan saya. Dikongsikan ya...

Mentari mula sembunyi..

Air Asia X.... *_*

Senja nan merah...

Suhbanallah... tak mampu dilafaz dengan kata-kata...

Di Beijing, mentari agak awal terbenam + jerebu



Untuk menyaksikan mentari naik, ini adalah moment terbaik yang saya pernah dapat. Agak sukar nak setting kamera kerana cahaya yang sangat terang. Betullah kata orang, ketika matahari naik (atau matahari terbenam, atau ketika malam nampak bintang dan bulan....) ianya terasa begitu dekat, bagaikan ada di hujung jari saja tetapi manakan mampu untuk kita gapai.

Begitulah kuasa Allah yang menciptakan segala... Subhanallah.... Tengok sahajalah gambar yang dapat di ambil. Cuma diingatkan ketika matahari naik cahayanya memang terang, sampai senak mata saya, seeloknya pakailah cermin mata.

Tiga lapisan warna yang sangat ohsemmm

Mula beruba sedikit demi sedikit

Mentari sudah mula bergerak selari dengan aturan alam..

Cakkk.... nampak dah matahari. Masa ni pun cahaya dah sangat terang..

Cantiknya...

Alhamdulillah dapat peluang tengok..

Makin terang cahayanya..

Makin terang lagi..

Alhamdulillah....

Cantik kan? Syukur Ya Allah!!

4 comments:

  1. Subahanallah memang cantik gambar sunrise tu cheq sue.. tq sharing :)

    ReplyDelete
  2. Subhanallah. Lawa sangat. Saya kalau dengan sunrise/sunset, memang selalu je jatuh chenta. Layan jiwang sendiri, best.

    ReplyDelete
  3. cantik gambar2 yg Sue ambil....

    ReplyDelete
  4. subhanallah..cantiknya gambar2 ni cheqsue..

    ReplyDelete

[Terima kasih kerana sudi menitipkan komen. Maaf seandainya saya tidak dapat membalas atau berkunjung ke blog anda...]