Sunday, April 13, 2014

Beijing 2014 / Day 5 / Pt 2 : Silk Street Market - Yashow Market

Assalamualaikum WBT & Salam Sejahtera

Hari kelima barulah kami dibawa untuk shopping. Tension tak? Punya la simpan duit last-last hanya ada 4 jam untuk habiskan. Tak habis pun duit yang saya tukar, bila dalam kelam kabut tu jadik blur pulak tak tahu nak beli apa...

Saya rangkumkan aje lah dua market ni. Tak banyak nak citer pun rasanya. Cuma cerita dari apa yang saya rasa sahaja. Pasal dua market ni dah banyak yang diceritakan dalam blog. Market yang pertama dituju adalah Silk Street. Market ni baru sahaja siap diubahsuai (boleh nampak dari bangunan dan persekitarannya yang nampak baru).

SILK STREET MATKET

Sebelum ke sana, saya dah dapat beberapa tips tentang cara nak membeli. Tidak dapat dinafikan memang apa yang dicerita di blog 90% benar. Peniaga-peniaga di sini memang agak kasar dan tak boleh blah langsung, jika tak kena cara. Kalau kena teknik dan teknik semua lancar je...siap boleh bergelak ketawa dan bertepuk tampar lagi. Saya ni secara alami memang tak reti nak berbelanja di sini.


Secara amnya harga yang ditawar memang agak tinggi. Untuk mendapatkan harga yang rendah korang memang kena pakar tawar-menawar. Kalau letak harga Y100, tawar je sampai Y20-Y30. Kalau pandai bodek entah-entah boleh dapat murah lagi. Saya tak reti, masuk dalam pasar ni hanya menengok je. Jadi sempatlah melihat adegan maki memaki dan perkataan yang tidak sepatutnya didengari.

Dalam market ni, kedai jualannya berbentuk bilik-bilik dan kelihatan agak esklusif walaupun kebanyakan barang di dalamnya adalah tiruan. Pada setiap tingkat, ada barangan yang tertentu contohnya tingkat 1 untuk pakaian dan seluar (contoh...)

Salah seorang guide memberitahu sekiranya berkenan dengan sesuatu barang, terus buat tawaran pada harga yang dikehendaki. Jika mereka tidak setuju dengan harga kita, buat-buatlah kita nak tinggalkan kedai tersebut. Jika peniaga tu panggil boleh kita nego lagi. Sampai 3 kali nego kalau dah tak boleh itu maksudnya harga mati. Kat sini takyah buat nak tanya-tanya atau nak survey. Once kita dah tanya dan masuk dalam kedai, memang kena beli. Kecuali la kalau iman kuat nak tinggalkan kedai tu nanti. Untuk kedai cadar yang murah, di sini boleh ke kedai Jamelah (tingkat 3) atau kedai Safiya.

Ingat kawan group kami kata bila peniaga kata ARE YOU CRAZY? YES IM CRAZY BECAUSE I WANT THAT PRICE!
Haaaaa.... mampu??

YASHOW MARKET

Setelah habis di Silk Street, kami gerak ke Yashow Market yang mana konsepnya sama dengan market yang pertama. Kali ni saya target untuk membeli winter coat dan boot tapi satu pun tak dapat. Masalahnya kita nak belek-belek dulu, dapatkan pattern yang paling sesuai tapi tak daya la bila asyik kena paksa ni. At last saya beli je baju dengan bantuan kawan yang tolong tawarkan. 

Dekat market ni, agak sesak jugak dengan lot-lot kedai. Kebanyakan peniaga boleh berbahasa Indonesia yang ringkas dan Inggeris. Cuma bagi saya tak berapa selesa nak membeli bila terpaksa merayu-rayu untuk mendapatkan harga paling murah. Bayangkan kalau kena cara dari Y500 boleh dapat Y100? Tak reti beb!


Di bahagian luar market ni, agak ramai juga peminta sedekat. Demand you, siap minta money...money... pastu bila nampak kita terus kata "Malaysia"... once kalau dah bagi sedekah amboi ramai pula yang datang. Bertabahlah ok...


Dekat dua market ni, saya dah rasa sampai ke bulan dan ke bintang. Demam makin bertambah rasanya dengan kepala pun dok berdenyut-denyut dek pening. Aiiii susah jugak nak jalan gini. Tengok orang lain steady je membeli dan membelah...

Cumanya nak bagitahu, untuk spesies yang 'payah' nak menyoping macam saya ni memang tak sesuai  nak shopping kat sini... tak puas hati taw... He he he...

2 comments:

[Terima kasih kerana sudi menitipkan komen. Maaf seandainya saya tidak dapat membalas atau berkunjung ke blog anda...]