Wednesday, April 2, 2014

Beijing 2014 / Day 2 / Pt 2 : Silk Centre - Chinese Medicine Centre - Tea House

Assalamualaikum WBT & Salam Sejahtera

SILK CENTRE

Untuk sesiapa yang ingin membeli kain sutera, di Beijing ada banyak tempat yang menjualnya. Tinggal sedia duit sahaja. Kebanyakan kedai-kedai di sini adalah di bawah seliaan kerajaan jadi setiap pendapatan akan disalurkan tentunya kepada kerajaan. Tak hairanlah jika kata Mr Fu kerajaan China antara yang richest di dunia.

Secara umumnya untuk trip Beijing (membeli belah), kita akan dibawa ke kedai kerajaan ni dahulu. WAJIB okay. Itu memang termasuk dalam itenerary. Kat sini memang korang kena goda, kena pujuk raju habis-habis supaya beli barangan diorang. Tabahkan hati, buat muka poyo dan teruskan geleng kepala jika tak mahu beli. Diorang ni memang mulut manis giler, walaupun cakap broken English + sikit-sikit bahasa Melayu dan Indonesia, jangan terpedaya!

Masa ke sini, diorang bagi penerangan dulu tentang worm / ulat sutera, terutama tentang bagaimana menghasilkan benang dari kepompong. Ada juga dinyatakan cara untuk membezakan sutera dengan cotton. Dengar ajelah, tunjukkan sepenuh perhatian tau... Hi hi hi...

Oleh kerana saya bukan penggemar sutera, maka saya di dalam ni lebih kepada melihat-lihat sahaja. Harga untuk kebanyakan kain memang agak mmmmmmm, buleh kiro lah. Tapi awal-awal lagi Mr Fu dah bagitahu kualiti sutera di kedai-kedai begini memang bagus dan tinggi. Selain kain pasang, ada juga dijual selimut, bantal dan cadar sutera. Memang cantik, harga pun menarik tapi sayangnya saya tak tertarik. Pendek kata, senang cerita, kat sini kalau tak beli memang payah sikit nak keluar. Dipujuk dirayu depa ni, macam-macam alasan dicerita. Memang kena tadah telinga lah, iman kena kuat. Dalam group kami ni adalah sorang dua yang beli. Penyelamat...

CHINESE MEDICINE CENTRE (URUT KAKI)

Kat sini lagi best. Kita pun faham lah orang-orang Cina dengan herba + perubatan tradisional ni memang tak dapat dipisahkan. Jadi kami turut dibawa ke tempat urut kaki tradisional di dalam kawasan kompleks sukan. Yang bagi penerangan dekat sini katanya profesor. Fasih berbahasa Indonesia. Kami digabungkan dengan group lain. Dirilekkan dalam satu bilik. Mula-mula diberi penerangan dulu kemudian direndam kaki. Lepas 20 minit diberikan urutan percuma.

Sedih nak cerita, bukan urut pun, sekadar gosok-gosok je. Xde rasa apa pun kecuali geli. Yang mengurut ni pulak langsung tak boleh berbahasa Inggeris. Sebelum masuk ke sini, dah ada la group lain yang masuk, kata depa yang sebenarnya diorang ni nak jual barang je. Penerangan, rendam kaki, pemeriksaan kesihatan dan urut percuma tu sebagai pemanis mulut aje. Mada dok urut tu datang pulak sifu-sifu kesihatan ni. Kononnya baca dari garis tapak tangan, katanya ada penyakit itu penyakit ini. Produk utama yang dijual di sini adalah minuman kesihatan berasaskan jarum mas yang hanya boleh didapati di China. Nanti bila dah siap periksa tu diorang syorkan lah korang beli produk tu. Rasanya dalam Y600 sebotol. Mampu?

Macam something je kan? Dulu saya ingat musim-musim orang dok cari jarum mas di Malaysia, kat depan rumah saya pun berlambak. Entah ubat apa yang diorang jual tak tahu kan?

Masa diorang tengah urut kaki saya, tengok yang lain ada 2 3 orang tengah diperiksa. Yang tak boleh berbahasa Inggeris siap guna translator. Kelakar. Jadi nak gelakkan saya kena periksa ni, saya buat-buat la pejam mata. Tidur la konon. Dalam dok pejam tu, nampak la bayang-bayang tangan dok lambai kat muka. Saya terus je pejam. Dengar orang dok kata hallo...hallo... Kau cerdik? Aku lagi cerdik...

Pastu dengar pulak diorang membebel dalam bahasa Cina. Maksudnya lebih kurang cukup-cukuplah. Baru kau tahu ekk..

Sorry kat sini saya tak snap pun gambar...

TEA HOUSE

Selain herba-herba ni, orang Cina juga terkenal dengan teh. Rasanya bermacam jenis teh yang boleh diorang buat dan minum. Yang kedai teh ni saya rasa bukan milik kerajaan, tetapi persendirian yang mana dari setiap pembelian guide akan dapat komisen.

Kami terlebih dahulu ditunjukkan dengan cara-cara membancuh teh. Tak la details sangat pun. Tuang teh, tuang air panas dan masuk dalam cawan. Ada la jugak diberitahu cara nak pegang cawan tu. Yang menarik hanya cara untuk menguji tahap kepanasan air menggunakan 'pee-pee boy'. Kalau air tu panas dan sesuai, nampak la patung tu memancutkan air macam budak kencing. Ha ha ha...

Kami dihidangkan dengan 4 jenis teh : Jasmine tea, Pu'er tea (slimming), Olong tea dan sweet lover (fruit tea). Yang sedap dengan selera adalah fruit lover. Rasanya manis-manis masam buah.

Bila dah minum-minum teh tu, kena la beli kan. Macam tak faham-faham pulak. TAK ADA YANG PERCUMA DI DUNIA... kata Mr Fu.

Untuk teh ni, group kami beli tanpa dipaksa. Ewahh...  Seketul Pu'er tea dan 3 teh yang lain  hanya Y500 sahaja.

Bukan nak kata apa lah... yang bagi penerangan pasai teh ni bukan main lawa lagi ko...

4 comments:

  1. betul tu cheqsu tkde yg free dalam dunia ni kan, hanya ALLAH saja yg free semua yg DIA bagi kan.

    ReplyDelete
  2. mcm2 hal jgk org cina nii kan.. igt dia je pndai..kt lg pndai kan hehee

    ReplyDelete

[Terima kasih kerana sudi menitipkan komen. Maaf seandainya saya tidak dapat membalas atau berkunjung ke blog anda...]