Saturday, November 19, 2011

Mee Kantonis


Maaflah semua ya, asik hidangkan korunk dengan roti wholemeal tu aje. Cheq sue minggu ni lepak kat rumah member, xdan nak mengapdet. Rindu sgt nak bw tapi di CH asik blackout manjang. Terima kasih juga atas kesudian teman2 yang masih datang berkunjung ke ila_cheq sue ni. Jadi, petang ni cheq sue nak kongsikan satu resepi mudah iaitu mee kantonis yang cheq sue buat 2 hari lepas. Resepi ni cheq sue salin dari majalah RASA, tak ingat tahun bila.

Dah lama jugak nak masak guna yee mee, memang suka sangat. Cadangnya nak buat sizzling tapi belum beli lagi bekasnya. Bila ternampak aje resepi ni terus nak cuba. Mudah dan senang aje rupanya. Bila makan memang x hengat. Kalau guna mee kuning biasa pun boleh jugak agaknya, tapi cheq sue rasa rasanya sedikit lari kot. "-"


Mee kantonis yang cheq sue buat ni xde diletak tepung jagung sebagai pemekat. Kalau dapat kuah pekat tu memang lagi kick. Yee mee ni sepertimana yang diketahui sedap jika dimakan dengan kuah panas2, kalau kuah x panas nanti yee mee tu tak lembut pulak.


Apapun, mee kantonis ni memang sedap. Kalau rasa dah jemu makan nasi bolehlah cuba mee ni pulak. Gerenti puashati. Wassalam...

MEE KANTONIS
Resepi : Majalah RASA 
Olahan : Cheq Sue

Bahan-bahan :
Yee mee secukupnya
1 biji bawang putih - ketuk
1/2 kiub ayam
Sedikit daging ayam dan udang
1 biji telur
2 biji cili padi - ketuk (kalau nak pedas kasi lebih)
Kobis, daun kucai, lobak merah, capsicum, cili merah - hiris
2 biji cili tomato - belah 8
Sedikit tepung jagung dibancuh dengan air
Air secukupnya
Minyak untuk menumis

Cara-cara :
Panaskan minyak & tumis bawang putih dan cili padi hingga wangi
Masukkan daging ayam dan air, masak hingga ayam agak lembut
Kemudian masukkan sayur-sayuran, kiub ayam dan udang, masak hingga mendidih
Pecahkan telur dan masukkan air bancuhan tepung jagung. Masak seketika sehingga kuah agak pekat. Rasakan gula dan garamnya
Bolehlah ditutup api dan tuangkan kuah yang masih panas ke atas yee mee.

6 comments:

Yati said...

lama x singgah sini....sedapppnya mee....bak cikit...hehehe...

IMANSHAH said...

mee mandarin takde ke

nurpiska said...

lapar pulak tengah malam malam ni tengok ~

Yana Shaiful said...

dh lama xmkn mee kantonis.. nnt nk cuba lah resepi nii..:=)

IXORAROXI said...

esok2 kalau buat lagi, poslaju ke akak ya :)

Amie said...

ho hooo...pantang tengok udang... itu dulu yang diterkam!