Sunday, November 20, 2011

Spagetti Bolognese Ayam


Bersiaran kembali di malam hari. Pertamanya cheq sue nak ucapkan terima kasih pada yang bertandang ke sini. Walaupun xde n3 baharu @ resepi yang gempak2, kesudian korunk menengok dan menjamu mata dengan mee kantonis tu amat cheq sue hargai. Maaf juga sebab xdan nak berjalan ke rumah kawan2...sempat jeling2 gitu aje sambil telan ayaq liur. Pagi tadi seawal 8.30 dah keluar rumah, cadang nak cari sandal di JJ, ada yang berkenan, xde saiz pulak. Masalah sungguh!

Bila melepak kat rumah kawan ni, nak mengadap lappy tu agak terhad sedikit masanya. Tambah2 pulak sekarang dah ada hobi baru. Hobi apa? Rahsia dulu lah, kot tak jadi. He he he...


Okeh, berbalik pada resepi yang cheq sue letakkan malam ni, dimasak atas permintaan. Memang feveret sangat la budak2 kalau masak camni. Sebenarnya kalau bolognese ni ada macam2 versi dan cara. Cheq sue ni main hantam saja, ikut sedap hati.  Kalau selalu masak sikit, lain pulak kuantitinya. Tapi kali ni cheq sue masak agak banyak maka bahan2 ni agak banyak la jugak sikit, pastu agak basah2 jugak. Ye la, lain padang lain belalang, lain orang lain ragam... :)

Lainnya hidangan bolognese kerana cheq sue menggunakan cili giling dan kicap. Cili tu nak rasakan sedikit pedas manakala kicap tu berfungsi untuk meneutralkan rasa bawang (dalam bahasa Kelantan disebut CEMUH, dalam BM xpasti pulak). Tapi xde la diletak banyak sangat, kang jadi bolognese kicap pulak. Mmmm korang sila2 la layan dulu ya...Sat2 lagi insyaAllah cheq sue pi jalan2 rumah korang... :)
Wassalam...

SPAGETTI BLOGNESE AYAM
Resepi : Cheq Sue

Bahan-bahan :
1 peket spagetti - rebus hingga lembut, masukkan sedikit garam dan minyak masak
1 botol sos spagetti cendawan KIMBALL
1 tin cendawan butang - dadu halus
2 biji bawang besar - dadu
3 biji bawang putih - cincang
1 kiub ayam
 Semangkuk isi ayam - potong kecil (boleh ganti ayam @ daging kisar)
2 sudu besar cili giling
4 biji tomato sederhana - cincang dan blend dengan air
Sedikit oregano
Air secukupnya mengikut kepekatan kuah dikehendaki
Sedikit sos tomato dan sos tiram
2 keping slice cheese
Garam, gula, kicap manis secukupnya
Sedikit minyak untuk menumis

Cara-cara :
Spagetti yang telah direbus hingga lembut ditoskan airnya dan dibilas hingga hilang kanjinya
Panaskan sedikit minyak dan tumis cili giling, oregano, bawang besar dan bawang putih
Masukkan isi ayam dan cendawan butang, goreng hingga separuh masak
Tuangkan tomato yang telah dikisar, sos spagetti cendawan, kiub ayam dan air secukupnya (cheq sue guna dalam 5 cawan). Setelah mendidih, masukkan pula slice cheese, kicap, sos tomato dan sos cili.
Masak hingga mendidih dan sos agak pekat. Perasakan dengan gula dan garam. Bolehlah dituangkan ke atas spagetti yang telah ditoskan tadi. Enak dihidangkan panas.

4 comments:

kasihredha said...

akak biasa buat dengan beef je...nanti boleh try chicken

hira said...

sedapnyaaaaaaaa~ >.<

quinnie said...

menu yg kita berkira2 nak buat jugak dlm minggu ni..hehehhe...aduss sedapnya....:)

Diana @ Melley Mey said...

Assalamualaikum cheq sue...
wah nie fav akak nie... sedapnya tgk spghti tu cheq sue.. menyelerakan..