Tuesday, July 24, 2012

Kek Span Coklat & Ganache


 
 
Tiba-tiba rasa nak makan kek yang ada ganache. Mmmm sebab tu la terhasilnya kek ni. Ceritanya camni.. mula-mula test 1 resepi kek span coklat, di samping test mixer from UK.Alhamdulillah sukses aje kejadiannya. Bila dah ada kek tu, terlintas di fikiran nak makan kek dengan ganache. Selalu buat ganache memang fail, memang kecewa. Kali ni pun kecewa jugak, ada la 2 3 kali letak periuk coklat tu atas dapur. At last nasib baik jadi walaupun serba kekurangan.  Bukan apa, tiap kali buat ganache konon2 tahu kaedahnya, tapi tiap2 kali tu jugaklah silap haribulan. Orang panaskan whip cream dulu, kita cairkan coklat dulu. Ish ish ish.... mana nak jadi kan?
 


Bab deco ni pulak cheq sue sekadar habiskan aising belen tempahan kek Kak Lia aje, banyak jugak jadinya. Konon2 nak buat rose riben, entah ape2 yang jadinya. Bahagian bawahnya pula sekadar dipaip aising dengan nozzle daun, katanya jadi macam gaun princess aje.



 Inilah pula kejadian di dalam kek tersebut. Agak perfect layernya dengan aising yang sederhana. Di antara lapisan tu cheq sue letak blueberry filling. Kalau dok lama sikit lam peti ais mesti sedap. InsyaAllah lepas ni nak buat lagi kek ni. Kat bawah ni cheq sue kongsikan resepinya.

Resepi akan diupdate kemudian ya, susah benar nak masuk ke MyR puasa-puasa ni. Wassalam...

Opppssstt : Jangan segan-segan sertai GA cheq sue yang sedang berlangsung ni ya. Kalau penyertaan tidak memberangsangkan, terpaksalah GA tu dibatalkan.... :(

Senarai peserta setakat ini :
.
.
.
.
.
Kak Wan

5 comments:

sitiezahim said...

salam kak che su...kek tu ngan deco2 memang menarik..tambah2 lak bulan pose ni hehehe

Nuwairani Ismail said...

wah! bulan2 pose ni tengok kek rasa teringin pulak nak mengekek. nampak gebu betul kek span cheqsue.kalau nani buat kek span, mestii kek tu turun sikit.

Asyifa Mustaffa said...

wah ! ada kek kat sini....!
buka pose dgn kek nie....mabeles lah..!

Nur-nba said...

Cantiknnya deco kek.. Cheq Su memang tekun dan rajin.

FatihaNur said...

la x tau nape sy leh dtg tgk kek ni waktu posa..hahahaha

look so tempting...