Sunday, May 29, 2011

Apam Karamel Tanpa Telur

Jom menguih plak petang2 nih...
Alkisahnya siap bancuh apam ni pukul 11 pagi tadi, kunun2 nak hidang bila mek ngan cek balik motong.. alih-alih 15 minit kendian dah balik dah eh... hummmmm x sempat nak kukus, so cheq sue peram la dulu sat
Sebenarnya resepi ni dah nampak di MyResepi...kalau Kak Fida punya banyak yang eggless... sudah tentunya bagus untuk kesihatan...ye la... telur tu kan penyumbang kolesterol...
pastu pagi td jugak tgk Mas ada tayang apam ni di blognya... tu yang teruja nak cuba jugak, bahan2 pulak x banyak, semua ada kat dapo...walaupun alat2 xcukup, selongkar la mana ada kat dapo mek ni . selalu time cuti memang cheq sue bwk balik semua bahan2 dan peralatan utk membaking, tapi kali ni termis penyukat ml pulak...ape lagi...guna botol air masak la... mujur ada gak

Jom kita semak resepinya yang cheq sue ada oter sesikit
APAM KARAMEL TANPA TELUR
Sumber : Kak Fida MyR
Cuci mata : Mas Duniaku

Bahan-bahan:

  • 150 g gula pasir
  • 250 ml air 
  • 2 sb majerin
  • 150 g tepung gandum*
  • 1 sk baking powder*
  • 1/2 sk bicarbonate of soda*
  • 75 g gula halus (kurangkan jika tak makan dgn kelapa putih)
  • 2 sb susu sejat
  • 2 sb mentega cair
  • 1 sk esen vanilla
  • sedikit minyak masak untuk mengoles acuan lompang
  • kelapa parut putih dikukus dengan sedikit garam dan daun pandan.

Cara-cara

  1. Sediakan gula hangus dgn menggoreng gula pasir hingga kecoklatan, tuang air sedikit2 dan 2 sb majerin hingga cair.Sejukkan.
  2. Ayak bahan2 bertanda* ke dalam sebuah mangkuk dan masukkan gula halus.Tuangkan air gula hangus sedikit2 dan kacau rata.Masukkan susu,esen dan mentega cair dan kacau lagi hingga sebati dan tak berbintil2.
  3. Sapu acuan lompang dgn sedikit minyak dan panaskan di dalam kukusan sebentar.Panaskan kukusan. Cheq sue guna paper cup, kukus dalam acuan tat. Tuang adunan 1/3 penuh acuan.Kukus selama 10-12 min.Angkat dan sejukkan.
  4. Sajikan bersama kelapa parut yang telah dikukus. 
p/s : apam ni memang la sangat lembut walaupun tidak menggunakan telur...



    2 comments:

    Zuwairi Aiman said...

    Salam kunjungan...menarik resepi ni... senang2 singgah la ke blog saya ;)

    Sue's said...

    tq zuwairi... insyaAllah akan dikunjung balas