Sunday, May 29, 2011

Singgang Tulang

Selamat malam semua...
sebenarnya lauk ni dah siap untuk lunch tadi...tapi cheq sue sengaja masukkan malam ni sebab masih ada lagi dua tiga ketui. tadi kan sengaja nak tayang budu dan ulam-ulam tu............ :)
tulang ni cek cheq su beli sebaliknya dari pasir puteh tadi. dia dah pesan siap-siap supaya dibuat singgang, nak makan kuah katanya. kalau harap nak makan daging2 tu mau tercabut gigi yang tertinggal... oooohhhhh ayah den udah berumur hupenye... ibarat kata che mat gebu, ini adalah hidangan berprofil tinggi... ye lah... tengok le lemak2 di permukaan tu...
Jom  tengok resepinya.. ajaran mek cheq sue... (cheq sue taruk bahan2 ni agak2 je ye...ni agak2 punye resepi)


SINGGANG TULANG
Sumber : Sendirian Berhad

Bahan-bahan :
  • tulang + daging (dalam 1/2 kg) - rebus empuk (agak2 tulung sudah hampir tercabut dari daging - dalam sejam dua jugak)
  • ketumbar 1 sb
  • kunyit 1 cm
  • lengkuas 2 cm - mayang
  • halia 1 cm - mayang
  • cili boh 2 sb (boleh jgk guna cili kering)
  • asam gelugur 2 keping
  • bawang merah 4 biji - mayang
  • bawang putih 1 biji - mayang
  • gula & garam secukupnya
 Cara membuatnya :
1. tumbuk ketumbar dengan kunyit hidup hingga lumat (kalau guna cili kering boleh tumbuk bersama)
2. masukkan ke dalam air rebusan tulang
3. masukkan bahan-bahan yang telah dimayang
4. setelah mendidih, masukkan asam gelugur dan rasakan gula dan garamnya

* singgang ni sedap dimakan panas2 sebab kalau dah sejuk, mudah je lemak tu membeku...

2 comments:

  1. waaa sedapnya!(^_^)
    lama xmakan ni..xsabar nk balek kmpung hehe

    ReplyDelete
  2. hye suha... cepat2 la balik kg tu... jangan tunggu2 lagi... :)

    ReplyDelete

[Terima kasih kerana sudi menitipkan komen. Maaf seandainya saya tidak dapat membalas atau berkunjung ke blog anda...]