Tuesday, May 17, 2011

Roti Puri

Assalamualaikum & selamat pagi...
Wahhh...dah pukul 11 lebih ye... CS baru nak sarapan, merangkap lunch. Pagi tadi bangun teringat nak buat roti nan, rasa2 pernah nampak di dapur Mas tapi puas la diskodeng xde jumpa lak eh... cari nye cari terjumpa dengan resepi roti puri ni... mmmmmmm ok lah utk dicuba. CS pernah tgk kengkawan blogger buat roti ni...tapi x berapa rajin nk BW...
Jom kita tgk resepi.... Mas, mintak izin CnP ye...kot2 lain kali nak buat lagi...

Roti Puri
Sumber : Dapur Mas dan jugak rasa resepi ni sama seperti di MyR

Bahan ( 12 biji - lebih kurang tu jgk CS dapat sebab saiz dia kecik2... ) :
  • 2 cawan tepung gandum
  • 1 sudu kecil yis mauripan
  • 1/2 sudu kecil garam *
  • 3 sudu makan minyak masak *
  • 2 sudu makan gula * (blh kurangkn jika x suka manis)
  • 175ml air panas *
  • 40 - 50ml air
  • Minyak utk mengoreng
  • CS buat setengah adunan je, so bahan2 tu CS bahagi dua..
Cara-cara:
  1. Satukan bahan bertanda (*) n panaskan .. kacau sehingga gula hancur n tutup api .
  2. Satukan tepung dan yis .. gaulkan
  3. No.1 dimasukkn kedlm no.2 , dan digaul dgn mgunakn garfu sehingga bercampur sahaja
  4. Dgn mgunakn tangan, gaul adunan sehingga menjadi seperti serbok roti / ~ breadcrumb ~
  5. Tambahkn air sedikit2 dan adun sehingga x melekat kat tgn n mjadi doh (CS x masukkan pun, sebab bila gaul dengan bahan no 1 adunan dah ngam2 je...)
  6. Perap doh 30min .. pastu blhler dibahagikn doh pd 12 bhgian bulat yg kecil (tak sampai kot... lapo bebenor...)
  7. Canai doh nipis cam karipap / duit 50 sen (CS guna cutter je, testing...)
  8. Siap utk digoreng .....goreng sebijik sebijik ok ...
* TIPS utk mgoreng : gunakan api yg kecil / sederhana .. org ckp kena pandai main api. kalau guna api yg besar blh mybbkn roti ni x mgelembong / naik kembong
masa mengoreng hdklan disimbah2 kn minyak ke atas roti ni ... bila dah mengelembOOOnng baru lah diterbalikkan ... 

Roti puri ni CS lawan dengan kari udang (ntah hape2) dan jugak kopi O (Cap Badak uuuu....special tawww). Sebenarnya inilah pestime CS buat roti segini gaya. Orang kata apa2 yang kita buat pestaim ni la banyak kita dapat belajar. CS pun seronok jugak bila tgk roti tu ada kembang ada idak. Tapi yang penting rasanya lembut, sedap dan bak kata Mas, roti ni tak berminyak. Pastu macam keneeeeeeeeeeeeeee je bila makan dengan kari udang yang tah hape2 tu.... :) Jom makannnnn............


Alhamdulillah atas rezekiNya...

1 comment:

  1. Opstttt...lupa lak arini wesak day... selamat ari wesak ye... yang penting selamat bercuti sehari..

    ReplyDelete

[Terima kasih kerana sudi menitipkan komen. Maaf seandainya saya tidak dapat membalas atau berkunjung ke blog anda...]