Tuesday, December 20, 2011

Cucur Tauge & Bawang ~ Simple


 
 
Pagi yang tak berapa nak pagi dah ni, jom layan cucur tauge dengan bawang. Kat rumah ni, tauge x menjadi pilihan langsung. Cheq sue beli seplastik, memula buat yam pla meuk, pastu goreng dengan udang tapi masih ada lagi, tu yang jadi cucur ni. Bila dah x berupa tauge ni pandai pulak depa makan. Hai memilih jugak kaum kerabat cheq sue ni.
Cucur ni simple je sangat, hanya guna bahan2 asas, tapi hasilnya memang memuaskan dan lembut aje. Kalau agak2 korang xde idea apa nak dihabiskan dengan tauge, boleh le buat cucur camni. Kalau nak tambah udang, ikan bilis, ubi kentang, dau kucai, atau bende2 lain yang dirasakan boleh...boleh aje. Yang cheq sue ni udah namanya versi simple. Haaa jom tengok camana resepinya.




 
CUCUR TAUGE & BAWANG
Resepi : Cheq Sue
 
3 cawan tepung gandum
2 genggam tauge
1/2 biji bawang besar
1 sk yis
Air + garam secukupnya

Campur kesemua bahan di atas, air tu agak2 supaya adunan x lembik x keras. Biarkan dalam 30 minit dan bolelah digoreng. Di makan dengan sos cili Thai.

3 comments:

Amie said...

selamat pagi ila,
haa... inilah namanya sarapan evergreen,dari dulu, kini dan selamanya menjadi pilihan!

Liza said...

salam cheq sue....sama la ngan umah liza ni dulu tp bila dh selalu sgt masak taugeh ni blh la pulak diaorg mkn....sajer jer kan....hihihhihi

ZalinZalina said...

kalau makan cucur ni takleh makan 1 atau 2...kurang2 nak 6 ketul..hu hu...