Wednesday, December 14, 2011

Inti Kacang Merah


Kalau sape yang rajin mai lepak sini mesti perasa semenjak dua menjak ni selalu ada n3 yang menggunakan inti kacang merah. Macam n3 roti hokkaido tu... InsyaAllah lepas ni akan ada lagi... Jangan jemu pulak ya. Bukan apa, ada banyak lagi inti kacang yang dibuat sendiri, makan masa jugak nak habiskan. 
Masa baru2 balik kg minggu lepas, Mek ada tanya nak buat apa dengan kacang tu. Memula dia plan nak masukkan dalam ketupat palas tapi orang kata x sedap sebab keras. So cheq sue cari la resepi camana nak buat inti. Terjumpa di MyResepi yang diposkan oleh Mama Kastam Tioman. Sepatutnya cheq sue buat separuh aje kan, sebab dah buat semua dapat dalam 1 bekas aiskrim... Banyak jugak.



 
Yang ni hanya separuh aje, nak difreezekan, kalau tahan boleh bawa balik ke CH. Kalau korang ada masa tu boleh la cuba buat sendiri. Cheq sue selalu pun beli aje. Bila dah buat ni bolehlah kita ejas manisnya sebab yang di beli tu kadang-kadang too sweet. Kalau nak guna kacang merah dalam tin pun boleh. Kalau yang ada BM tu boleh aje guna menu untuk membuat jem, tak la susah nak kacau.... Kat sini cheq sue letakkan resepi dengan linknya sekali.... Wassalam...
 
INTI KACANG MERAH

Bahan-bahan ( Sekeluarga )
500 gm kacang merah
1 1/2 cawan gula pasir
1 keping gula kerek ~ tak masukkan
1 helai daun pandan
1/2 cawan minyak masak
**Cheq sue tambah tolak bahan ni untuk disesuaikan dengan jumlah kacang.
Cara-cara
Kacang merah di rebus sehingga empok. Mama guna pressure cooker, rebus selama 20 minit. sejukan kemudian rebus lagi sekali sehingga betul2 empok. Saya guna periuk biasa, rebus atas dapur gas
Tapis buang airnya kalau berlebihan. Masak lagi sehingga iarnya kering.
Masukan gula pasir, gula kerek, minyak masak dan daun pandan. Masak lagi sehingga terasa berat nak mengacau..pekat lah tu..
Bolih lah tutup api..dah siap..

2 comments:

[Terima kasih kerana sudi menitipkan komen. Maaf seandainya saya tidak dapat membalas atau berkunjung ke blog anda...]