Tuesday, April 17, 2012

Kek Span ~ Sweet4ever (MyR)


 
 
Maaf pada semua sebab tak dapat nak berbalas BW
Terima kasih banyak2 ya sebab sudi ke teratak yang tidak sepertinya ni
Pagi ni cheq sue nak kongsi satu lagi kek span yang sangat bagus dan memang menjadi
Dah setia dengan resepi ni, mudah dan senang aje
Cuma pastikan ikut langkah2 yang ditulis insyaAllah kek naik sempurna
Cheq sue buat ni untuk tiramisu (1/2 biji) dan selebihnya tu cheq sue masukkan untuk tempahan
Memang sesuai sangat untuk dijadikan kek yang berhias
Kek ni pulak boleh kita ejas mengikut kesesuaian, nak perisa pandan ke, plain ke, semua boleh
Selalu cheq sue buat versi plain aje
 Kalau ada yang nak mencuba tu sila-sila kan lah
Satu adunan tu memang dapat untuk sebiji kek, dalam 1 kg ++ jugak
Cheq sue kompom sangat kalau buat kek macam ni kat kampung, mesti laku punya
Orang2 tua memang suka, memang lembut sangat macam kapas giteww
Cheq sue saje2 jugak masukkan dalam paper cup... cantik aje jadinya
TQ pada Sweet berkongsi resepi ni



 
Kat sini juga cheq sue nak kongsi tips la dalam baking membaking ni...
 
Kalau kita bakar sesuatu kek, bila dah agak lama tapi kek belum masak, kita letak aje aluminium foil kat atas loyang tu, tak tutup pun xpe. Kalau letak tutup periuk yang sepadan pun boleh
 
Bagi yang guna oven kecil macam cheq sue, kadang2 bila letak di rak tengah, bahagian atas tu mudah sangat hangit. Tambah2 kalau oven tu jenis yang xde kipas (fan). Jadi penyelesaiannya cheq sue letak di rak bawah, dan alaskan jaring tu dengan aluminium juga sebelum diletak loyang. Ini dapat mengelakkan bahagian bawah pula menjadi hangit.

Untuk kek span atau kek chifon, jangan sesekali lenserkan loyang dengan majerin /  minyak. Pastikan kita hanya alas loyang dengan baking sheet dan tuang adunan. Bila dah masak tu terus aje sisipkan bahagian tepinya dan telangkupkan ke atas redai. InsyaAllah kek tak akan mendap.

* Ini berdasarkan pengalaman dan penggunaan oven cheq sue la ya, mungkin orang lain x pernah alami masalah camni, jadi sila abaikan tips ni. TQ  
 
 T_T

Wassalam...
 


 
KEK SPAN PANDAN
Resepi : Sweet4ever @ MyR
 
Bahan-bahan (1 biji kek)
Tepong super fine - 150 gram (1 ½ cawan)
Gula kastor - 150 gram  (3/4 – 1 cawan)
Telor - 5 biji telor A
Ovalette - 15ML - bersamaan 1 sudu besar
Air daun pandan - 80 ml
Minyak / mentega cair -80 ml
Pes pandan - 5 ml / 1sudu teh
Serbuk penaik - 5 ml /1 sudu teh
Sedikit pewarna hijau  (opt)

Cara-cara
Satukan gula, ovalette, tepong, serbuk penaik dan telor dalam mangkuk adunan. Pukul hingga pekat dan gebu selama 5 minit dengan kelajuan tinggi.( tapi nie terletak kepada kalajuan pengadun) saya guna no 5
Perlahankan kelajuan dan masukkan air daun pandan, pes pandan dan sedikit pewarna hijau...pukul lagi dengan kelajuan tinggi selama minit atau sehingga aduan kek benar2 ringan.
Tuangkan minyak/ mentega cair kedalam adunan dan gaul dengan senduk sehingga sebati.
Sediakan tin pembakar bulat atau 4 segi ukuran 8", griskan dasarnya dan lapik kertas serap minyak. Tuangkan adunan dan bakar selama 45minit atau hingga masak pada suhu 150 - 180'C api atas bawah
Bila dah masak keluarkan dari oven dan telangkupkan kat atas redai kek...lebih kurang 5 minit...bagi mengelakkan kek  mendap

3 comments:

tun_telani said...

morning kak sue ^^
bila la tun nk wat kek span n cipon nih. ooo.. kene sisip awal2 tepi dia tu ye. baru tun tahu. tq

Chik Mimi said...

akak jugak tak try kek span ni

Zaliedana said...

Tq cheq sue utk tips2 tuh..KEK cipon n span seriau nak try takut xmnjadi,huhu..