Thursday, July 19, 2012

Update : Telur Masin Perantau


 
 
 Ini adalah hasilnya telur masin yang dibuat pada 1 Julai 2012 yang lalu. N3nya di sini. Mari kita lihat bagaimana hasilnya. Rasanya2 bahagian putih tu agak masin dan bahagian kuningnya tu kurang masin. Sebabnya cheq sue guna telur ayam, yang mana kulitnya lebih nipis dari telur itik. Lepas tu masa peraman pulak dalam 16 hari gitu. Pagi 17 Julai baru cheq sue rebus 2 biji sebagai bekal ke sekolah. Sebelah aje pun yang dimakan selebihnya dikongsi dengan kengkawan. 
 
Dengan siapnya telur masin ni, dah ada stok untuk puasa nanti. Entah-entah sampai lepas puasa pu tak habes lagi telurnya. He he he... Lepas ni kalau rasa nak buat lagi telur masin insyaAllah nak try dengan telur itik pulak.





 
Keseluruhannya kalau dilihat telur masin tu takde yang rosak ataupun bertukar warna. Bau pun ok aje, xde yang busuk. Tq pada Ros yang sudi berkongsi. Kawan-kawan yang lain pun boleh la mencuba juga buat sendiri telur masin ni. Wassalam...

Stylish Thankyou

7 comments:

  1. telur masin guna telur itik memang best :D

    ReplyDelete
  2. akak pon dh buat telo ayam masin, utk stok bln posa sok, ngh suspen ni, xtau jadi ke tdk.. ni seken taim buat, yg pestaim punye wlaupon dh rendam 2 minggu stil x jd masin..huhu.. kali ni guna garam kasar plak..hee..

    ReplyDelete
  3. Assalamualaikum Cheq Sue

    Telur masin merupakan salah satu yang mesti ada di meja sahur sepanjang Ramadhan kerana ianya adalah kesukaan suami ita

    Biasa ita beli aje yang dah siap
    Bila tengok Sue buat rasa macam nak cuba pulak! nampak menarik pula kejadian telur masin tu..

    Salam Ramadhan dari ita buat Cheq Sue dan keluarga, semoga kedatangan Ramadhan kali ini memberikan kerberkatan buat Cheq Sue dan keluarga
    Selamat Berpuasa

    ReplyDelete
  4. salam kak sue.. wah! hebat! tun suka mkn telur masin. aritu beli telur masin kt sini, dah rosak telur tu. fobia je nk beli lg. nnti nk try buat sendiri lah,

    ReplyDelete
  5. salam chqsue..rajin sungguh...suka makan telur masin..hubby pun pggemar telur masin..stock kt umah tue sentiasa ada jew..:) rasa mcm nk cuba jgk la..slamat berpuasa:)

    ReplyDelete
  6. Salam Cheq Sue.
    kalau bulan puasa mmg tak miss telur itik dan baru je rancang nak cuba buat telur masin guna telur ayam sbb telur itik tak ada kali ni.thn lepas dpt byk pula telur itik.

    ReplyDelete
  7. teringin la nak cuba versi telor ayam nih...:) elok jadiknye ye sue..

    dikesempatan ini saya nak ucapkan selamat menyambut ramadhan almubarak buat sue...:)

    ReplyDelete

[Terima kasih kerana sudi menitipkan komen. Maaf seandainya saya tidak dapat membalas atau berkunjung ke blog anda...]