Friday, January 27, 2012

Memotong VS Menjahit


 
 
Salam Jumaat yang mulia... Dah sarapan ke belum kengkawan? Cheq sue dah pekena teh O secawan. Dengan cuaca mendung + sunyi sepi kat kampung ni, adehhh syahdu sungguh.
 
Okeh, kalau sesape yang boleh menjahit tu pasti dapat menelah apa yang cheq sue nak sampaikan dalam n3 kali ni. Cheq sue cerita ni dari sudut seorang yang x pernah belajar cara2 memotong kain @ menjahit, hanya belajar sendiri2 berdasarkan baju yang telah siap. Sebenarnya lepas SPM teringin sangat nak belajar menjahit, tapi takut nak mintak dengan ayah. Agaknya kalau belajar menjahit dulu, macam2 pesen baju agaknya boleh buat. 

Dengan pengetahuan yang tak berapa nak ada ni, lama jugak baru dapat memberanikan diri untuk menggunting kain. Bagi amatur ya, kalau tak berani memang x jadi. Biasanya cheq sue memerlukan kawasan yang agak luas bila nak memotong kain. Kalau di kampung, ruang tamu yang tak ada apa-apa perabot memang cukup selesa untuk bergerak bebas bila memotong kain. Bukan ape, kalau kawasan yang sempit2 ni macam sesak napas aje bila nak bentangkan kain tu. Udah kita pun tak reti mana, habis satu kawasan tu dikecahnya. Kalau sape yang dah mahir tu, biasanya deme guna teknik 'tarik benang' ataupun 'koyak kain' aje, tapi cheq sue masih memerlukan tali ukur, kapur dan pembaris. Jadi bayangkanlah berapa lama masa yang diperlukan untuk menyiapkan satu potongan baju kurung? 

Berbeza pula dengan menjahit, kalau kena anginnya, tak sampai 2 jam sudah boleh siap sepasang baju. Cuma ambil sedikit masa untuk bahagian leher dan susun kain. Secara peribadinya cheq sue lebih suka menjahit (mencantum) berbanding dengan memotong. Agak2 kalau nak upah orang memotong kain, berapa ya? Kita tinggal jahit aje...lagi senang kan?

Walau apapun, menjahit ni memang satu hobi yang sangat menguntungkan. Faham2 ajelah bila jadi cikgu ni, asyik2 pakai baju itu aje naik segan jugak jadinya. Sesekali nak jugak tukar2 pesen. Sekarang ni kalau upah baju kurung dalam RM25-RM35 jugak rasanya. Kalau baju yang payah2 sikit tu lain pulak regenya. Jadi, dengan kemahiran yang sedikit ni tak terasa la sangat bila nak jahit baju dua tiga pasang tu. Cuma, antara rajin dan malas ajelah yang menjadi penentu. He he he... Wassalam...

7 comments:

Liza said...

salam cheq sue...dok kpg lg yer,bestnya...liza kalau bab2 jahit ni mmg xminat lsg, tgn xberseni katakan...kalau potong kain pun menyerong jadinya...macam tgn yg xbedong masa kecik dulu....hahhahaahaha

sekamar rindu said...

salam..

ayahanda saya memang pandai menjahit tapi kini dah tak larat dah..sebab dah sakit menghidap stroke..

Wanieyra said...

salam cheq Su..

Ada bakat apa salahnya...kita ni bakat tak de

IMANSHAH said...

jahit butang baju buleh le..huhu

tun_telani said...

kak sue.. tun pulak jenis yg lagi suka gunting kain dr menjahit. xde la pandai sgt, gunting pun ikut pattern. dulu2, gunting kertas ikut pattern skirt yg dh ada. mmg minat sgt nk menjahit, tp tangan keras kejung.. jahit skirt guna kain jeans yg lembut tu ok lagi walaupun kt dlm senget2.. tp baju kurung mmg fail. haha.. hancur kain asyik jahit-tetas, jahit-tetas ;p

Zefa NorAsmara said...

Ibu Yusuf singgah ziarah.. ibu yusuf tak ada bakat menjahit.. tp teringin nak pandai.. sekurang2nya boleh jahit baju sendiri kan? :D

nOOrsha said...

salam...uwaa nak nanges tgk org pandai jahit.. terasa kerdil diri ini sebab bkn saje x pandai jahit malah mmg x suke menjahit,.....hikzzz..!~