Thursday, February 16, 2012

Ikan Talapia Bakar Rampai

 
 
I'm a talapia lover...
 
Memang seronok + syiok bila dapat layan ikan talapia
Tambah2 kalau dimasak sampai lembut
Habis semua tulang temulangnya cheq sue sedut
Tapi awas dengan tulang2nya tu
 
Selalunya menu yang menjadi pilihan adalah bakar
Versinya pun ada bermacam-macam
Yang cheq sue buat ni lebih pada nak habiskan stok bahan2 kat dapur
Rampai tu pulak sebab kebanyakan bahan2 yang digunakan tu ada aromanya memasing
 Bunga kantan, daun limau purut, saleri...
Bila diblend bersama rupanya memang sedap dan memikat selera
Selera cheq sue lah ya.... yang lain tu wallahu'alam

Selalu kalau buat ikan bakar, cheq sue suka yang basah2 sikit
Bila makan boleh dicicah dengan rempah2nya tu
Memang meletops lah
Kalau ada kesempatan boleh la cuba

Kebetulan ada rempah yang lebih, cheq sue masukkan satong, buat langkah yang sama
Pun sedap jugak
Satu lagi resepi ikan bakar untuk dikongsi
Wassalam...



 
 IKAN TALAPIA BAKAR RAMPAI
Resepi : Cheq Sue

Bahan-bahan :
1 ekor ikan talapia
1 biji tomato - cincang *
1 kuntum bunga kantan - hiris halus *
Saleri - dalam 10cm / 1 jengkal - hiris *
1 biji bawang besar (sederhana) - mayang *
1/4 kiub ayam *
3 biji cili merah - potong kecil2 * kalau suka pedas leh lebihkan
3 helai daun limau purut - siat
Sedikit garam, sos ikan & air

Cara-cara :
Blend semua bahan * dengan sedikit air hingga lumat & halus
Masukkan ke dalam kuali, masak hingga mendidih
Masukkan daun limau purut, garam dan sos ikan. Masak sebati
Masukkan ikan. Masak dalam 5 minit. Balik-balikkan
Pindahkan ke dalam bekas tahan panas. Kalau ada daun pisang boleh buat alaskan
Bakar suhu 200'C selama 20 minit

7 comments:

Tihara said...

wahh mesti sedap ni..ikan talapia my fav :)

nuwairani ismail said...

urghhhhh! lapar!

cik cek said...

dah kenyang jadi lapo balik tgk ikan talapia bako2 ni...:)

Amie said...

Sedapnyalah kalau dah ada hidangan begini depan mata! Cuci tangan saja & terus makan...nyum nyum nyum...

ibundo said...

mau kutangkap talapia yang berenang-renang dalam kolam tepi rumah ni. Dah besar besar dah bundo tengok.
hmmm.. yummy..

quinnie said...

sue..kita pun suka ikan talapia..hehehe..baru2 ni masak bakar jugak..berselera sungguh makan..kekeke

rahel said...

weeeee..buat gue berliur je..pagi2 dah lapar sangat tengok ikan bakar ni.