Saturday, February 25, 2012

XPDC Gunung Berembun, 19 Feb 2012

 
 
Pagi Sabtu... ke mana langkah korang hari ni?
Cheq sue sat lagi nak ke opis, ada yang perlu disiapkan
Kalau ikutkan memang malas bebenor, tapi tuntutan kerja...wajib ku buat

Untuk n3 kali ni, sedikit gambar semasa menjejak Gunung Berembun minggu lepas
Rasa2 sakit badan lenguh2 kali dah habis
Tapi pengalaman berharga yang diperoleh memang tersimpan kemas di hati
Member dok ngajak ke Gunung Brinchang pulak...entah mampu ke tidak
Naik ke Gunung Berembun ni pun sampai nak pitam ke diri
Nak ambil gambar pun xleh, tangan menggeletar beb!



 
Untuk pengetahuan semua, trek Gunung Berembun ni tersangatlah mencabar
Tapi alhamdulillah mudah dijejaki kerana adanya akar2 pokok yang menjadi tempat berpijak
Dengan suhu sejuk, sekeliling trek ni agak basah dan berlumut
Tambah2 pulak malam sebelum pendakian tu hujan tak berhenti
Tengoklah kabus yang memutih tu
 


 
Separuh masa pendakian.. kebanyakan perlu mendaki dengan sudut 45'
Trek sebelum ke puncak ni lagi mencabar
Dengan tanah yang licin dan tenaga yang tak berapa nak ada
Hanya semangat yang mengiringi
Apa guna mendaki jika tak sampai ke puncak?



 
Setelah hampir 3 jam meredah hutan, akhirnya sampai di puncak!
Alhamdulillah...
Dari atas ni nampak jelas bandar Brinchang dan Kampung Sungai Ruil
Melepak kat atas ni sambil makan biskut Tiger pun sedap wehhhh...




See? 1840 m....
Selain Gunung Senyum, yang ini pun berjaya di tawan
Selepas tracking di Taman Negara (Merapoh) pada 2009, nyata semangat masih ada



 
Selepas 30 minit at the puncak, bergerak turun
Rupanya trek turun ni sama mencabarnya
Dengan sudut sama 45', memang sentiasa kena brek
Look at my shoes...
Ada jugak 5 kali jatuh terduduk
Nasib baik tak terseliuh
Bila sampai di permulaan tracking, memang bersyukur sangat
2nd time? 
Huuuuuuuuuuuuuuuu tunggu dululah!
^____^
Wassalam...

3 comments:

EmbunRosaliza said...

Assalam sue, bestnya mendaki gunung akk ni heheh gunung berembun. Akk suka n selalu impikan dapat panjat gunung suatu hari nnt

IXORAROXI said...

bestnya!kalau akak yg dah asar ni memang tak larat dahler

Sue @ Nenie said...

Salam Cheq Sue..Bestnya dapat mendaki...Kalau Sue..memang tak lepas ni...stamina kurang...ha ha ha