Friday, February 17, 2012

Sheperd Pie

 
 
1st time masak SP ni
Dah lama nak try tapi baru je beli ubi kentang
Memang sedap dan ada kelasssss
Cheq sue buat guna sebiji je ubi kentang
Fillingnya pulak guna daging burger dan ditambah sedikit kentang rebus kasar
Bila dimakan time panas2 lagi tu memang layan habez
Kalau nak buat untuk sarapan ke minum petang ke memang sesuai sangat
InsyaAllah lain kali nak cuba lagi
TQ Nonie
Wassalam...




SHEPERD PIE 
Resepi : Nonierahman
 
Bahan-bahan
450g daging cincang
1 labu bawang besar (dicincang)
1 botol sos prego
Tomato di potong dadu
Mix vege

Untuk lapisan atas
1 kilo ubi kentang
40g butter
1/2 cawan susu cair
Cheddar cheese untuk tabur

Cara-cara
Tumis bawang besar sehingga naik bau
Masukkan tomato
Masukkan daging cincang,gaul sehingga masak
Masukkan sos prego
Masukkan mix vege
Masak sehingga kuah sedikit kering,mati kan api

Untuk lapisan kentang
Rebus kentang sehingga masuk,toskan air.
Lecek kentang sehingga halus masukkan butter dan susu.
Masukkan daging tadi ke dlm bekas yg sesuai,kemudian paipkan kentang yg di lecek tadi.
Taburkan parutan cheese di atas kentang
Bakar pie pada suhu 180 selama 15min.

#Enak di makan panas-panas

7 comments:

tun_telani said...

sedap nmpk tu.. tp tgk nama dia tiba2 teringat kat mc'dreamy grey's anatomy.. hihi..

Liza said...

salam cheq sue...mmg nmpk menyelerakan la...rasa dia ada tak macam lasagna? nnt nk try laa...

cik cek said...

Rajinnya buat sheperd pie...memang cukup lama resepi dalam simpanan...tapi tak terbuat2...hu hu...mintak sikittttt...nak rasa...nak rasa...jgn kempunan..he he :)

nonierahman said...

salam cheq sue.tq yer sebab sudi mencuba.memang best kan.tp cheq sue lg hebat pakai sebiji ubi jer dgn daging buger.nyummeh..

ijayuji said...

Salam kak! SP ni mmg sedap! pernah buat sekali jatuh chenta terus tapi MALAS kita ni byk sgt hihihi.... letak cheese byk2 mmg mkn tak hengat! :D

Chik Mimi said...

lama akak tak buat SP ni fave anak2 tapi maknya M hahaha buleh geng dengan ijah

nuwairani ismail said...

kak tun! dr shepherd! huhuh....dah lama tak layan grey's anatomy...eh! melalut pulak... kite pon belom pernah lagi makan pie ni...teringin jugak nak try...tp cik hosmate tu bukan penggemar susu n keju...so....terbengkalai la projek.. kalo nk buat utk makan sorg2 kang lain pulak jadinya...tp belom rasa pon memang dah tau sedappp