Saturday, February 18, 2012

Kuah Kacang Ayam

 
Lately, kebanyakan n3 dibuat secara autopost
Jarang2 yang fresh from kitchen
Kekangan masa memang terasa
Peluang nak jalan2 rumah kengkawan  hanya bila balik rumah
Harini ada program, esok ada program
Phewwww....
Entah apa yang dibizikan tak tahu

Sebenarnya baru je 2 3 kali buat kuah kacang dengan jayanya
Selalu mesti ada tak kena kat mana-mana
Dengan menggunakan resepi Sue@Nenie, alhamdulillah kena dengan selera
Cuma cheq sue masukkan sedikit daging ayam (kebetulan ada dalam freezer)
Kacang tu pulak guna yang segera, yang dah dikisar halus
 
Cheq sue ni memang penggemar kacang..
Eh...
Takde ke yang cheq sue tak suka? Tak gemar?
Semua makan yo?

Satu kelemahan bila buat kuah kacang ni... takut nak masukkan minyak yang banyak
Katanya bila minyak banyak, barulah cantik kejadiannya
Yang cheq sue ni xde la berminyak sangat
Warna pun tak merah
Welllll... as u known cheq sue tak suka pedas
Pastu memang xde cili kering pun kat rumah
So guna aje apa yang ada
BTW, menjadi dan sedap
TQ sue share this rcp
Moh le pakat2 cuba
Wassalam...



KUAH KACANG
 Resepi : Sue@Nenie

BAHAN-BAHAN
½ kg kacang tanah (disangrai dan dibuang kulit, ½ portion kisar kasar dan ½ portion kisar halus)
cheq sue guna kacang tanah kisar segera NONA - dalam 200g
½ cwn minyak masak
2 batang serai
2~3 sb nisan/gula merah
garam secukupnya


Bahan Kisar
5 ulas bawang merah
2 ulas bawang putih
sehiris halia
10~15 tangkai cili kering (direndam air panas sehingga lembut dan toskan)
1 sb udang kering
 cheq sue blend bahan kisar ni dengan air dalam 1 cawan, kemudian tapis baru tumis. Air tapisan tu cheq sue masukkan untuk kuah

PENYEDIAANNYA
Di dalam periuk, panaskan minyak masak dan tumis bahan kisar sehingga terbit bau dan pecah minyak.
Masukkan kacang kisar dan kacau sehingga sebati dengan bahan tumisan.Biar seketika dengan api kecil.
Masukkan air secukupnya mengikut kepekatan yang diingini...Perasakan dengan nisan/gula merah dan garam secukupnya...
Masak sehingga kacang betul2 masak dan kuah pekat.
Sedia dihidang dengan nasi himpit/sate....
 

3 comments:

LuN@_aiDi said...

cheq sue.. mintak cikit=P...

kasihredha said...

akak pun suka kuah kacang...semua kacang pun suka :)

H.J said...

nak sikit cheq sue..haha