Saturday, July 7, 2012

Testing Acuan Checkered Cake



 
 
 Dok asyik tengok aje kawan2 cuba checkered cake, akhirnya berjaya juga cheq sue buat. Dah lama jugak beli acuan tu, yang bulat dan yang 4 segi tapi baru hari Khamis lepas (5 Julai 2012) dapat cuba. Untuk pengetahuan semua, cheq sue beli acuan tu secara online di FB. 
 
 Mula2 tengok kek dam ni di blog Kak Ita, memang terfikir2 caman Kak Ita buat. Bila dah faham sesikit memang mencari-cari di kedai baking tapi al payah sungguh nak mendapatkannya. Hinggalah pada satu masa cheq sue terbaca n3 di Juicy Cafe. Shuhairi ada menyatakan di mana beliau mendapatkan acuan ni. So cheq sue pun selongkar dan akhirnya berjaya memilikinya.




 Beginilah cara susunannya. Cheq sue kahwinkan plain sponge dengan s'berry sponge. Tak sempat nak ambil kek penuh dan kek yang dah dipotong sebab di bawa ke sekolah untuk sambutan harijadi guru pada bulan Julai. Tapi overall memang cantik kek dam tu, nak buat pun tak la susah.




Antara potongan yang menanti di susun. Kena berhati-hati sebab mudah sangat patah potongannya tu. Yang cheq sue buat walaupun dah beringat tapi masih jugak patah 2. Lepas ni nak cuba acuan dam bulat pulak. Kalau jadi nanti cheq sue tunjuk kemudian eh. Wassalam...

Stylish Thankyou

7 comments:

  1. rupa acuan nie cam mane yerk....

    ReplyDelete
  2. Salam.. Kak, nampak rumit juga.. Nur memang tak pandai guna dan ada acuan ni.. Nanti akak kongsi lagi cara2 gunakannya ye..

    ReplyDelete
  3. cantik...tp mesti renyah membuatnyer kan...so baik ler akak tak payah buat..sure tak jadi punyer...kehkehkeh

    ReplyDelete
  4. kek yang diidam-idamkan. dah lama nak buat. tapi takde acuan le pulak.

    ReplyDelete
  5. wah cantiknya kek ni....memerlukan kesabaran yang tinggi nih...

    ReplyDelete
  6. Di mana boleh dapatkan (nak beli) acuan ini? Puas saya mencari tapi tak jumpa.

    ReplyDelete

[Terima kasih kerana sudi menitipkan komen. Maaf seandainya saya tidak dapat membalas atau berkunjung ke blog anda...]