Friday, February 10, 2012

Mini Chocolate Eclair



 
 
He he he... Sehari x ada n3, tq pada semua yang sudi berkunjung ke blog cheq sue nih. Semalam mood berblog terjun ke laut...x bukak pun, terbiar sepi macam tuannya aje. Sesekali bila mood tak tentu, payah jugak nak timbulkan kembali... Mesti korang pun pernah alami camni kan?
 
Berbalik pada resepi kali ni, mini choc eclair MCE, sebenarnya dibuat minggu lepas. Memang dah lama nak cuba, tunggu masa yang sesuai aje. Kebetulan berlepak2 di rumah member, seronok sikit nak makan-makan bila ada ramai yang dok tunggu. MCE ni sesuai sangat dibuat untuk minum petang ataupun kudapan anak-anak. Ringkas, mudah dan senang. Memang memuaskan dapat buat dan makan sendiri. Satu adunan tu tak dapat banyak pun, bila makan tup-tup tengok dah habis licin..

Untuk MCE ni, yang mula2 cheq sue bakar tu agak terhangit sikit di bawahnya. Sebab... cheq sue guna loyang pembakar hitam, jadi kat bawah dah hangit, tapi di dalam belum masak lagi. So untuk yang seterusnya cheq sue bakar di atas baking sheet. Dapatlah MCE tu masak sempurna dan xde masalah hangit lagi. Cumanya MCE cheq sue ni tak berapa nak kembang, tak la macam cream puff tu. Tapi insyaAllah cheq sue nak cuba buat lagi ni.

Untuk sapa yang belum terfikir nak buat apa tu, boleh la cuba resepi ni. Memang berbaloi tau. Memang puashati. Gerenti satu adunan ni tak cukup! Cuba tau. TQ Kak Fida shared this recepi... Wassalam...




MINI CHOCOLATE ÉCLAIR

Bahan-bahan ( 35 - 40 keping )
1/4 cawan susu segar
1/4 cawan air
1/4 cawan mentega (1/4 buku)
1 sk gula halus
1/2 cawan tepung gandum - diayak
2 biji telur
1/2 sk esen vanilla

INTI CUSTARD :-
550 ml susu segar
90 g gula pasir
60 g tepung custard
1 sb mentega/majerin

CHOC. GLAZED :-
100g dark chocolate
30 g mentega

Cara-cara :
Masak susu,air,mentega dan gula hingga mendidih.
Kecilkan api dapur dan masukkan tepung gandum dan kacau hingga adunan sebati.Matikan api dan terus kacau adunan lagi hingga 1-2 min.Biarkan adunan suam.
Masukkan esen dan telur satu-persatu sambil dikacau adunan hingga lembut.
Masukkan adunan ke dalam piping bag dan gunting hujungnya sebesar 1/2 inc. Picit keluar adunan memanjang 1 1/4 inc dan berjarak di atas dulang pembakar.
Bakar pd suhu 170C selama 25 min atau hingga keemasan mengikut kepanasan oven masing2.Angkat puff dan sejukkan di atas redai.
Isi puff dengan inti custard dan hias dengan choc cair.Tabur kekacang atau manik2 berwarna untuk mencantikkan lagi choc. ecalir jika suka.
Untuk inti custard....masak 3 bahan pertama hingga pekat dan masukkan mentega/majerin dan kacau hingga sebati.Sejukkan custard dan isikan ke dalam piping bag dan picitkan secukup inti ke dalam puff.
Utntuk choc. glazed...campur kedua bahan dan masak cara double-boil hingga cair.Ambil sekeping2 puff berinti dan celupkan permukaannya dgn choc. cair atau boleh disiramkan saja choc. cair ke atas puff dan hias ikut kreativiti masing2... :)
Simpan mini choc. eclair di dalam peti sejuk untuk didinginkan,

7 comments:

  1. Assalamualaikum cheq sue...
    Betul tu .. Akak pun perna mengalaminya.. Bila mood tu dah turun.. Nak naik baliktu mmg mngambil masa ckit kan...

    Ermm... Tgk mini choc eclair tu mmg nampak sedap...

    ReplyDelete
  2. Cheq Sue,bole join makan k kat sini? hehe..comel2nya MCE tu..

    ReplyDelete
  3. Nampak leceh betul nak buat tapi pasti yg leceh itulah yg sedap...

    ReplyDelete
  4. Rajinnya...tak penah buat ...makan pun tak penah...mintak cheq sue tapaukan tuk akak ...boleh ke...:)

    ReplyDelete
  5. cheq sue promota baik punya ni. ermmm macama man erk?

    ReplyDelete
  6. cheq sue, pos la kt klang ni sikit...hehehe

    ReplyDelete
  7. a'kum cheq sue, lama dh nk makan ni tapi ntah bila la leh buat T_T hehe..

    ReplyDelete

[Terima kasih kerana sudi menitipkan komen. Maaf seandainya saya tidak dapat membalas atau berkunjung ke blog anda...]