Thursday, August 18, 2011

Akok.... Sape Tak Suka???

Assalamualaikum & salam sejahtera

Akok.... akok... Siapa yang tak suka makan akok ni memang rugi ah... Akok ni cheq sue buat untuk berbuka di kuarters semalam. dapat banyak jugak untuk dua adunan yang cheq sue buat tu. akok ni memang sesangat la glemer di Kelantan...dan tak sesekali sama dengan akok yang dibuat di negeri lain (ye ke????)...


cheq sue tak berapa suka makan akok ni..sebiji dua ok lah..tapi untuk makan2 semalam cheq sue buat dari pagi ke petang menggunakan acuan kuih cara yang kecik tuh...maksudnya akok tu jadi kecik2 mini ajelah.. kalau dilihat tu memang la xde gaya dengan akok yang dijual kat bazar2 tu.. cuma bila buat sendiri ni dapat la ejas manis masin lemaknya tu... nak makan pun puashati...rasanya kalau dijual sekarang 5 keping dua inggit kot....


Kalau ada siapa yang nak mencuba, resepi daripada Zaliana MyR memang antara yang termudah untuk dibuat. Bila cheq sue 1st time buat ni, memang seronok bila menjadi elok aje. apa yang elok2 ni cheq sue awal2 dah kongsi dengan kawan2...ye laaaa diorang ni kebanyakannya dari Kelantan, memang suka la sangat makan akok ni... Kat CH ni jangan harap la nak dapat makan akok kalau tak import dari Gua Musang... perghhhh....


untuk adunan yang dibuat semalam, cheq sue menggandakan semua bahan2 dan menggunakan telur sebanyak 11 biji (telur kecil)...alhamdulillah semuanya habis malah ada pulak yang cakap tak puas makan.... ^-^

AKOK
Sumber : Zaliana MyR

Bahan-bahan :
-5 biji telur
-200 ml pati santan
-100 ml air
-150 gram gula manisan (gula melaka)-boleh kurangkan ikut selera
-30 gram tepung gandum
-3 helai daun pandan- disiat-siat
-2 cubit garam halus

Cara-cara :
  1. Masak air bersama gula melaka hingga mendidih. Tutupkan api.
  2. Masukkan santan. Tunggu suam sedikit, kemudian masukkan telur,tepung dan daun pandan, gaul rata.Tapiskan untuk menghilangkan ketulan tepung.
  3. Panaskan oven pada suhu 200 darjah celcius. Panaskan acuan baulu ke dalamnya. Masukkan sedikit minyak dalam setiap acuan. Bila dan lenser acuan dengan minyak, cheq sue panaskan 2 3 minit dalam oven sebelum dimasukkan dengan adunan
  4. Isi penuh acuan dan bakar selama 10 - 12 minit. Kuih ini akan mengembang. Bila dikeluarkan dari oven ia akan sedikit mengecut.

26 comments:

cik pulau said...

suka sangattttttttttt.
wajib ado setiap kali bukok pose..^^,

kotak bulat said...

akok? errr..tak knal.. nk google la makann ni

H.J said...

kita sedap akok wak banyok telor..haha

Kak Rosaliza said...

Assalam sue, posa ni akk lum mn lagi akok nih, nnt blak kg la baru dpt mkn yg best. kalo belikat KL ni keras semacam je sue, tak terbuat lagi, takut x jadi hheh, lain kali boleh cuba ni

tun_telani said...

fuhhhh.. teringat mak angkat tun. mmg pakar wat jual akok nih.. msk kt tanah guna sabut kelapa tuu.. tun x makan sgt ni, manihhhh!!!! kalau dpt sebijik dua tu rasa sedap laa, dh byk2 tu mmg surrender.. hihi.. tp kagum laa akak wat sendiri. hihi

Diana @ Melley Mey said...

Assalamualaikum cheq sue..
ermm.. apa eh ..akok ek... akak x perna lg dgr.. apa lg makan... nampak sedap yer cheq sue...

Diana @ bilakukatacinta said...

cik sue..mintak maap..D tak suke akok ..dia sedap..enak hingga menjilat jari. tapi, manissss pulak rasanya. Kekadang kemanisan tuh membunuh selera D.. Sorry, D suke makanan masam..plus pedas2..tp TAK SUKE bnda manis-manis...

ilahjy said...

kak ilah sukaaaaa..masa p kelantan msti cari warung yg bakar kuih ni makan panas2. kalu sejukkkk rasa lain macam jer..hehehe cepat jemu kalu sejuk..

AI said...

- akok ni asben yg suke sgt...kite suke bahulu panas2...huuuu best

Cheq Sue said...

@cik pulau
amboi...wajib tuh... cheq sue kureng sikit akok ni

Cheq Sue said...

@kotak bulat
hurmmmm... akok ni kalau kat kelantan glamor la KB...

Cheq Sue said...

@H.J
Xdop plok HJ akok hk kurang telur...banyok2 blako

Cheq Sue said...

@Kak Rosaliza
akok kelantan memang terbaekkk kak...memang xleh lawan la kalau kat tempat lain... deme buat keras tu bukan ape...nak jimat telur laa

Cheq Sue said...

@tun_telani
kalau dapat bakar guna sabut kelapa tu memang lagi best tun...tapi payah la nak buat kat sini... cheq sue pun kureng jugak akok ni... cemuih ke telurnya

Cheq Sue said...

@Diana @ Melley Mey
akok ni memang famous amous la kak kalau dekat kelantan... tu yang agaknya akak tak familiar sgt

Cheq Sue said...

@Diana @ bilakukatacinta
cheq sue pun tak berapa suka jugak D...tapi yang dibuat sendiri ni boleh diejas kemanisannya tu...

Cheq Sue said...

@ilahjy
kalau dapat yang masih panas tu aduhhhhh sedap kan kak ilah.... dengan bau sabutnya... perghhhh pengsan

Cheq Sue said...

@AI
kite pun suka baulu gak berbanding akok ni... tapi suka buat untuk orang makan...

quinnie said...

salam sue...baru2 husband kawan kita suh buat kuih ni..mula2 dia sebut kuih mak dia buat dari pagi sampai kepetang...hehehhe..kita tanya dia..kuih org kelantan ke? dia tak ingat nama..lepas tu dia sebut akok...tak berani nak cuba sebab tak pernah buat...bleh guna resepi ni nanti kalau nak mencuba...bagus la guna acu kecik2 tu...senang nak makan...:)

fuad ansari said...

akok dalam gambar ni nampak lebih menyelerakan dari yg biasa dilihat di gerai2.. (",)

Iffah Afeefah said...

ske akokkkkkk

nyummi nk tryla..kene bookmark ini belog

atie aizam said...

selalu tgok kat bazaar ramadhan tapi x pernah cuba.. sedap yer..

Cheq Sue said...

@quinnie
kuih ni kalau buat cara tradisional memang lambat la sikit Q...tapi memang rata2 orang kelantan suka sgt kuih ni... kalau nak buat u kena ejas sikit bahagian kemanisan tu...cheq sue selalu kurangkan sendiri ikut selera... bagi tempat2 yang susah nak dapat memang kena la buat sendiri...

Cheq Sue said...

@fuad ansari
nampak menyelerakan...dan rasa pun menyelerakan... puashati sungguh buat sendiri ni

Cheq Sue said...

@Iffah Afeefah
haaaaa...kalau suka baik belajar buat sendiri...seronok tau bila dapat nuat akok..anytime anywhere...layannnnnn

Cheq Sue said...

@atie aizam
kalau bazar ramadhan sini, xde harapan nak dapat akok ni atie... tu yang seboleh2nya memang nak cuba buat...ye la...kot2 termengidam @ kempunan nak makan..