Saturday, August 13, 2011

Nostalgia Dapur Kayu

Assalamualaikum & salam sejahtera

Susah dah nak dapat sekarang... time2 nak rebus ketupat ke nak buat rendang ke perlu la ni...

Cuba ingat2 balik...pernah tak kita guna dapur kayu ni pada zaman dulu-dulu? Kat rumah cheq sue di kg ni memang ada guna lagi untuk merebus air @ membakar ikan / daging / ayam. Kalau guna untuk merebus air memang sedap kan rasanya. Ada bau2 asap kayu gitu. Kalau guna untuk masak nasi pun sedap...aromanya lagi wangi dan menyelerakan.

Bila diingatkan semula, memang banyak nostalgia kisah suka duka dengan dapur kayu ni. Masa cheq sue kecik2 dulu...belum ada lagi dapur gss. Kalau kat rumah sape yang ada dapur minyak tanah pun dah kira untung. Memang guna sepenuhnya dapur kayu untuk memasak. Memang cheq sue dua  beradik perempuan telah diajar bagaimana untuk menyalakan api dan menggunakan dapur kayu ni... Kalau dulu dapur kayunya terletak di sudut dapur dalam rumah, sekarang dah ada stu tempat khusus di belakang rumah. Kalau time nak bakar ikan aduhhhhh berasap satu kampung.

Cheq sue masih ingat dulu menggoreng ikan singgang menggunakan dapur kayu. Kan kalau kita goreng ikan singgang biasanya minyak akan meletup2 siket... udahnya balut lengan dengan kain tuala...tgk2 tuala pulak dah dimakan dek api... kelam kabut wehhhhh....

Kalau cheq sue kan rasa bertuah sgt tau dapat gunakan benda ni... entah2 lagi setahun dua dah xde dah orang guna...mesti anak2 cucu nanti pun tak sempat nak kenal dapur kayu ni camana....kannn??

18 comments:

shaliza khairi said...

dulu balik kamnpung penah tengok nenek pakai dapur ni. best lah cheq sue. macam jakun saya tengok dapur tu. makanan yg dimasak guna dapur ni sedap kan. beza rasa dia. ^^

Cik Sara said...

betol tu cheq sue..
Tapi tahu guna dapur kayu untuk bakar ikan je.. tak pun Jerang ayaq dalam periuk besar..

Tapi sekrang, dah kurang penggunaannya.. urmmm....

ilahjy said...

pengalaman kita sebenarnya sama.. kak pun dah merasanya juga. balik melaka kak pasti ajar anak2 guna dapo kayu masa hari raya lah...berair mata depa.. kacau dodol dan buat rendang...kalu kak jadi buat umah nanti mesti ada dapo kayu..kalu umah teres tu susahkan jiran lak nanti.harap2 dpt lah buat umah kat tanah lot tu..aminnn

nuwairani ismail said...

teringat masa kecik2 dulu, nenek kite suke buat roti bakar guna dapur kayu ni. hohohohoh.....memang klasik betol la. roti sapu marjerin, salai atas api jap. pastu tabur gula...skrg dh tak merasa. kalau dapur kayu ni selalu guna time raya haji, goreng daging ke, singgang daging ke, rebus perut lembu ke....aduh.......sedapnya!

quinnie said...

sue...saya agaknya kalau disuruh guna dapur kayu ni mau tak nyala2 apinya...hehehhe....aduiii memang nostalgia la dapur ni..espcially masa masak biskut raya...kuih bakar..aduiii jenuh menahan asap...kekekke

Cheq Sue said...

@shaliza khairi
kalau orang tua2 memang suka dapur kayu ni...selain guna untuk masak2...perasan jugak diorang selalu guna untuk salai lempuk durian

Cheq Sue said...

@Cik Sara
hai sara...akak pun memang suka air yang direbus guna dapur kayu ni...memang sedap dan lain rasanya

Cheq Sue said...

@ilahjy
Akak...sekarang kan kalau anak2 sedara balik kg pun semuanya lari bila kat dapur kayu ni...xmo kena asap

Cheq Sue said...

@nuwairani ismail
bakar roti? tak pernah la pulak nani weh...kalau buat merebus tulang time raya tu biasa dahhhh....kurangkan guna gas

Cheq Sue said...

@quinnie
ha ha ha... kite dulu2 belum ada oven, dan jugak bakar beskut raya guna dapur kayu. guna oven letrik yang dah rosak...masukkan pasir dan bakar...aduhhhhh semalaman nak siap... nasib baik biskut yang jadinya tu sedapppp

ainnoraini said...

dulu2 masa kat kg selalu tolong nenek hidupkan api kayu tu...untuk buat masak..

sekarang dah lame tak de dah benda tu..

lina_pg said...

salam cheqsue,dolu2 umah bonda ada guna dapur kayu tp time tu akak kecik sgt..tak reti guna.Bila dh besar sket,kat umah dh guna dapur myk tanah..ingat lagi dapur myk tanah cap rama2 hahaha..mmg nostalgia

Juwita Jamaludin said...

salam sue.. dapur kayu kalau nak bakar ikan senang je.. sedap lak tu

Cheq Sue said...

@ainnoraini
tu yang nostalgianya ain... sesekali kalau dapat peluang tak rugi guna tau...mengenang kisah kanak2 dulu

Cheq Sue said...

@lina_pg
haaaaaaaaaaaaaa...kat rumah saya pun sempat ada sebijik dapur minyak tanah cap rama2 tu... tapi kalau masak guna tu nanti berbau minyak tanah kan... eeeeeee suka la bila ingat2 balik ni

Cheq Sue said...

@Juwita Jamaludin
setakat ni memang selalu bakar ikan guna dapur kayu...pastu guna pulak bara tempurung... aiiii memang sedap la tambah2 pekena dengan budu pulak

misz sheyla said...

dulu duduk ngan nenek..biase nenek gune utk jerang air...pernah gune utk msk cekodok..huahuahua..pasal takut gune dapor gas

Cheq Sue said...

@misz sheyla
kalau orang tua dulu2 memang la takot2... tu yang selesa guna dapo kayu