Thursday, September 22, 2011

Karipap Daging

Assalamualaikum & salam sejahtera

Petang tadi, tanah subur Cameron Highlands disirami hujan untuk ke sekian kali. Kebetulan ada jamuan makan raya kuarters, nasib baik hujannya sekejap aje... Seronok dapat makan bersama-sama. Dengan hiruk pikuk kanak-kanak dan riuh rendah suara tertawa hilang segala masalah di kepala. Cheq sue cuma bawak puding dan karipap aje, masa agak terhad untuk membuat juadah lain. Lagipun dah ada nasi dagang dan sate...alhamdulillah..


Kalau nak cerita tentang karipap ni, ramai yang dah tahu camana nak membuatnya. Cheq sue dah pernah jugak beberapa kali membuat karipap ni. Macam biasalah...ada yang jadi ada yang tak jadi. Tapi kali ni alhamdulillah elok aje kejadiannya. Dengan inti dan kulitnya, macam yang dibeli dah rasanya! Ha ha ha....naik lif tekan sendirik nih..

Sejujurnya kalau karipap ni cheq sue suka inti sardin. Kebetulan kat rumah ada daging kisar, konon2 nak buat lasagna tapi x jadi2 lagi...sebab tu la buat inti daging risau pulak kot rosak dagingnya tu...

Terima kasih jugak kepada Q kerana berkongsi beberapa tips untuk menghasilkan karipap yang sempurna. Tipsnya tu banyak membantu. Tu yang nampak elok aje... Kalau ada sape2 yang nak cuba tu jangan takut nengok ke bahan2 dan cara2nya, baca dan fahami dulu then u will know! Selamat mencuba. Wassalam...

KARIPAP DAGING
Sumber : Q@Qasehququinnie

Bahan2 inti
  • 300gm daging - nak tambah lagi pun boleh...cincang halus daging
  • 8 biji kentang saiz besar - potong dadu
  • 1 biji ubi keledek saiz sebesar kentang - potong dadu (optional- tak dek pun tak pe)
  • 4 sudu besar udang kering *
  • 1 bawang besar*
  • 2 bawang putih*
  • 6 cili kering* -rendam dgn air ( blend bahan* halus)
  • 7 tangkai daun kari
  • 2 sudu kecil garam
  • 3 sudu besar gula
  • 5 sudu besar rempah kari daging -dibacuh dgn air
  • 1/2 cawan santan pekat
  • air secukupnya

Bahan2 doh
  • 750gm tepung gandum
  • 300gm planta
  • 1/3 cawan minyak sayur/ masak
  • 2 sudu kecil garam
  • 2 cawan air dari peti ais
Cara2

1. mula2 masak inti....panaskan skit minyak dlm kuali...kemudian masukkan bahan2 blend....masak hingga naik bau dan bahan tumis gak kering airnya....kemudian  masukkan rempah kari daging...kacau2 rata...dan masak hingga terbit minyak...bila dah terbit minyak...masukkan daun kari....kacau hingga naik bau dan masukkan daging....gaul2 rata....kemudian masukkan kentang, keledek dan air. air hendanglah dimasukkan sampai  hapus kentang tapi jgn lebih sgt sebab nanti kentang jadi hancur. isi jugak santan dan gula.....masakkan hingga kering....bila dah agak2 nak kering...masukkan garam....kacau lagi hingga kering inti tadi/ air dia dah tak de....tutup api dan sejukkan. untuk membuat intinya ni cheq sue buat suka hati je, tak la ikut seratus peratus cara ni, disesuaikan dengan bahan2 yang ada kat dapur dan citarasa sendiri

2. bila inti dah sejuk...baru buat doh....mula2 panaskan minyak dan planta dlm periuk kecil. masak hingga didih dgn api yg kecil. sementara tu masukkan tepung dan garam dlm manggok besar...kacau2 rata...bila dah didih planta tadi...masukkan skit2 dlm tepung tadi....gaul dgn sudu/ senduk kayu sebab panas.....kacau2 rata sampai habis. kemudian isi air...isi skit2 dan mula la menguli.....uli sampai doh jadik macam doh buat roti lembut dia...dan texture dia pun lebih kurang sama...rasa cam lembut dan boleh nampak doh tu naik skit.....uli sampai tak melekat doh tu pada mangkok dan tangan....bila dah dpt doh camni maknanya betul la tu....kemudian balut doh dgn plastik...rehatkan dlm 10m...

3. lepas doh direhatkan kita akan dpt doh yg lebih lembut...nampak dia cam berpeluh doh tu....kemudian boleh la mula kan proses menggelek doh dan mengisi inti.....ambil skit tepung dan tebarkan tepung tu sebelum gelek setiap doh....saya guna acu bulat yg besar tuk dptkan betuk yg sekata...kalau tak dek boleh guna cawan....gelek nipis dan bolehla isi inti.....bagus tips balut doh ni dgn plastik sebab doh tu akan lembut sentiasa dan tak dek masalah doh tu akan kering kalau kita buat byk pun dohnya....

4. bila dah habis buat karipap tadi....boleh la goreng...faktor menggoreng pun penting jugak....kalau tersalah cara...kulit tu tak rangup sgt dan tak dek ruang2 kosong kat dlm dia....kalau betul cara goreng nya..karipap tadi akan mengembang dan rangup lama....saya kalau goreng pagi....malam pun still sedap lagi kalau nak makan.  masukkan minyak yg byk dlm kuali.....panaskan minyak dan bila minyak dah panas...tutup api dan baru masukkan kuih karipap...ni utk mengelakkan karipap tadi kulit dia berjerawat dan karipap masak sekata...isi jgn penuh sgt dlm kuali....lepas tu hidupkan balik api...api kecil je....dan kemudian biar karipap tu masak hingga kuning....selalu balik2 kan dia...tapi jgn kasar sgt masa nak balikkan sebab kulit ni rangup...takut pecah....dah kuning kaler dia...boleh la angkat. bila nak masukkan karipap tuk kali kedua...tutup balik api kuali dan letak karipap dan hidupkan balik api...sama macam proses pertama...buat cam ni tiap2 kali nak menggoreng..

5. cara2 nak simpan kalau ada karipap yg lebih....dulu2 saya akan goreng sekejap dan toskan karipap...bila dah sejuk susun dlm tupperware dan simpan dlm peti ais...tapi kadang2 letih dan leceh kalau guna cara ni...so saya guna cara lain....masa proses buat karipap tadi...bila dah siap satu dulang....saya simpan dlm peti ais....biar dlm 1/2 jam dan kemudian keluarkan dia dan baru susun dlm tupperware...boleh simpan bertinggkat2 kalau ikut cara ni sebab karipap tadi dah keras kulit dia....kalau nak lapik dgn plastik antara karipap tu pun boleh...tapi saya kadang2 tak buat pun. karipap tapi tak melekat kulit dia antara satu sama lain sebab kita dah keraskan kulit dia dulu sebelum tindan2kan....

( nota Q : kalau ikut cara2 masak kulit saya tu....insyaallah anda akan dpt kulit yg rangup dan ada ruang kat dlm dia....saya selalu tertanya2 macam mana la org dpt kulit cam ni....dan faktor menggoreng penting...kalau api kuat memang kulit dia tak gelembong)

12 comments:

  1. http://fiqracake.blogspot.com/2011/09/contest-im-proud-to-be-muslimah.html

    ReplyDelete
  2. kak sue ^^ tun pun sepetang mengelim karipap. esok ada jamuan raya kt opis hasben. 2 jam ngadap 100 bijik karipap. haha... cara2 wat doh tu sama laa ngan yg mama tun wat. mmg panaskan minyak duh dulu baru jd rangup =)

    ReplyDelete
  3. Salam Sue. Kita mmg hantu kpap... nanti nak cuba buat cara ni tk bagi kembung. TQ.

    ReplyDelete
  4. @tun_telani

    100 bijik? cheq sue yang doploh bijik ni pun dah nak terkeluar bijik mata... caya lah tun

    ReplyDelete
  5. @HomeKreation

    :) akak mesti terrer buat karipap ni kan...

    ReplyDelete
  6. - kite suke karipap ni...x kira panas atau sejuk...ngappp

    ReplyDelete
  7. tahniah! tahniah! dah pandai che sue kita buat karipap ye...hehehe..memang kadang2 kena puji diri sendiri sue..baru menaikkan semangat nak memasak selalu...kakkakak

    ReplyDelete
  8. rajinnya cheqsue mengkaripap,mengkelim lagi,tabik spring r

    ReplyDelete
  9. @quinnie

    ha laa....nak nunggu Q yang puji tak sampai2...

    ReplyDelete
  10. @nonierahman

    kelim cara amateur kak...terbukak sana sini

    ReplyDelete

[Terima kasih kerana sudi menitipkan komen. Maaf seandainya saya tidak dapat membalas atau berkunjung ke blog anda...]