Friday, September 23, 2011

Silicon Mould ~ Mini

Assalamualaikum & salam sejahtera

Konfius ngan gambar ni, nak tunjuk SM ke nak tunjuk bunga?

Bila sebut tentang SM @ silicon mould ni memang sangat glemer la di kalangan blogger masak2 ni. Cheq sue memula x tahu pun...bila ke kedai bakery, ada la pernah ternampak mould yang kaler maler macam plastik tapi regenye aduiiiii mahal bebenor. Nengok ajelah kawan2 nayang SM ni. Memang tidak dinafikan penggunaan SM ni lebih baik dari mould biasa. Depa kata nak keluarkan tu senang...takyah nak basah2kan bagai.

Kat dalam hati ni memang dah lama dok teringin nak beli 1 2 jenis SM ni. Nak la jugak ada dalam koleksi. Jadi masa ke TESCO beberapa bulan lepas, terjumpa lah dengan SM saiz mini...cheq sue amik satu aje...walaupun mini, regenya dalam 5 hengget jugak. Haduiiiii berkira! He he he... Bukan ape..beli dulu 1, tgk cane kalau berkenan beli pulak yang lain... Macam la buleh caye kalau cheq sue tak suka. Acuan ni cheq sue pernah nampak Mas guna untuk puding coklat


Kalau korang pernah nampak n3 berkaitan SM ni di sini, sini dan sini...korang tengok2 la ye. Cheq sue dah berapa kali dok tahan napas nengok ke SM deme.

 Kalau tgk puding ni, jadik macam n3 Kak Nor yang ni, katanya disebabkan SM tu basah...tapi yang cheq sue ni memang tak basah...kot sebab tekstur puding tu ye dak? 

Untuk mengetest  SM ni, cheq sue cuba dengan puding yang tak ada resepi. Ha ha ha... dalam n3 ni, cheq sue ada buat bahulu tapi tak jadi. Daripada buang gitu aje sayang wehhhhh, so cheq sue pun oter la sesikit dan alhamdulillah jadi jugak pudingnya (boleh makan la kiranya!). Tambah susu cair, serbuk agar-agar dan air masak, blend dengan bahulu tu...masak hingga mendidih...tada......... cuma sukatannya tu xde la, aci campak aje! (Nasib baik la jadi, kalau tak campak dalam cik tong la jawabnya)

Wassalam...

18 comments:

ijA said...

mak kita pun ada acuan ne..besar lagi .Buat bakar kek..wee..lawalah bentuk die..Mahal memang mahal, tahan dalam oven..

AI said...

- haha...adik yg kat UK tu kate nti dia nk bg bende ni (silikon mould) supaye kite rajin masak...hahaha...tunggu je lah...

EmbunRosaliza said...

Assalam sue, tula mmg mahai sm ni, akk pun ada pemberian rakan blogger, nk hrp akk beli lambat la sikit hehe..sweetnya kaler puding tu

IMANSHAH said...

kita bukan blogger masak2..hehe

Cheq Sue said...

@ijA

setakat ni x jumpa lagi yang saiz besar tu ija..selalu nampak yang mini je...nak jugak ada 1 dua

Cheq Sue said...

@AI

alamak...kite nak jadik kakak dia jugak lah...

Cheq Sue said...

@EmbunRosaliza

kak rosa, tu la sebabnya beli yang mini je dulu...nak tangkap yang besar tu kot besar jugak kopaknya

Cheq Sue said...

@IMANSHAH

xpe...ambillah ini sebagai maklumat baru kot2 bakal orang rumah bertanya @ berbicara, dah ada info tentangnya

nuwairani ismail said...

gud idea cheqsue! kite ni kalau kek@roti tak jadi dh pikir nk buat puding triffle. hihih....

berkenan sgt tgk SM yg HaSue tayang dlu. cume belom terjumpa lagi...nanti nak cari jugak la.

Cheq Sue said...

@nuwairani ismail

x baik membazir, amalan syaitan. seboleh2nya memang xnak la buang kalau ada yang tak jadi tu... selagi boleh buat benda lain kita buat

Juwita Jamaludin said...

sue.. Sm memang mahal .. tak tahu macam mana kat msia... ita kadang beli kat daiso je.. hihihi yang besar2 tak mampu lagi beli dan jarang jumpa kat jepun ni.. yang banyak untuk penggunaan lain

Anna Qawina said...

teringin gak nak bli benda alah tu..tggu masyuk banyak sikit taun dpn kot..hehe

Ida,Japan said...

k'ida beli solicon mould yg kecik2 kt kedai daiso kt sini wat acuan bakar muffin...12 biji jer sekali bakar almaklumla oven kecik ja..tapi sgt suka pakai silicon mould ni

Cheq Sue said...

@Juwita Jamaludin

memule tgk tu terpikir jugak nape acuan ni mahal benar? tak tahu lagi SM masa tu...jakun kan...

Cheq Sue said...

@Anna Qawina

kalau bulan ni ada jumpa SM ni bulehlah beli corak lain pulak...maklumlah dapat kutu... :)

Cheq Sue said...

@Ida,Japan

seronok kan ada SM ni kak ida...tahan lasak, mudah nak simpan pulak tu..tu yang nak ada jugak dalam koleksi tu

♫ mokwo® ♫ said...

salam cheq sue..mokwo dah buat puding rose yg macam kak nor gganu tapi buh dlm loyang aluminium jerr..memang jadi elok dah tak de bintik2 tuh..mokwo rasa bintik2 tu di sebabkan tindak balas antara adunan puding dan SM...tapi 2 kali tengok..lawa aperr!!
mokwo personally tak berapa gemarkan SM mould nih..lembik semacam susah nak handle..tapi SM ade banyak corak2 yg cantik dan unik..dekat kedai DIY ada banyak jugak range SM dengan harga yang berpatutan..mostly china made..sebb tuh murah skit rege dia kot!

Cheq Sue said...

@♫ mokwo® ♫

cheq sue ni nak kata gemar idok jugak mokwo, tapi suka nak buat koleksi...(macam banyak duit) tapi xpelah, loyang biasa pun guna, loyang SM pun guna, sesekali tukar angin boleh...