Saturday, October 8, 2011

Apam Belang~Belang-Belang

Assalamualaikum & salam sejahtera


Kat Melaka ni walaupun mendung tapi agak hangat jugak ya. Entah nak bersantai ke mana pun tak tahu. Ini adalah kali ke 2 cheq sue ke Melaka dengan membawa kereta, drive sendiri (kali ke 2 ni member yang bawak, cheq sue tunjuk jalan). Kalau dengan bas tu memang dah beberapa kali jugak la. Melaka ni bandarnya kecik aje, kalau sesat pun xde la nak risau sgt macam sesat kat KL tu...


Okay la ye, cer korang tgk apam belang cheq sue ni. Apam ni cheq sue buat setelah ada belen santan masa buat kuih kukus bawang goreng dan turut dibawa untuk potluck sekolah. Patut la banyak sgt belennye, mintak member mesin kelapa, sampai 2 bijik dibaginya. Dok pk2 agaknya kelapa tu besar kot...




Cheq sue teringat ada nampak Kak Pah @ Dapur Ibundo buat apam ni. So cheq sue skodeng la tgk. Bila nampak ada santan digunakan, memang kena la nak habiskan santan tu. Apa lagi, terus la godek resepinya. Memang mudah dan cepat. Cuma bila nak buat belang-belang tu la yang lambat sikit. Boleh aje kalau nak buat lapis 2 3 warna, tapi cheq sue ni tetibe datang angin rajin, sampai 6 warna dibuatnya.




Masa kukus tu agaknya  loyang tak sepadan dengan adunan, jadi merekah sikit di atasnya tetapi apam tu masih lembut dan gebu. Rasa2nya dalam banyak2 kali buat kek @ apam belang / layer ni, yang ni paling puas hati sebab lapisnya menjadi. Walaupun ada sedikit kat tepi tu yang tercacat tercucuk tangan kat dalamnya. Aduhhh sentap betoi.




Pada sape yang nak cuba atau nak tengok2 tu, klik aje di link yng cheq sue ada letak tu...InsyaAllah menjadinya kalau cuba. Jangan takut eh... Sampai jumpa lagi...Wassalam...


APAM BELANG
By: Shamama
Sumber : Ucu Faridah
Cuci mata : Kak Ita @ Masam Manis

Bahan-bahan :

  • 4 biji telur 
  • 2 sudu teh ovellet 
  • 1 sudu teh esen vanila 
  • 300 gm tepung gandum 
  • 220 gm gula halus 
  • 250 ml santan kara (shamam guna 200ml santan kotak + lagi 50ml air) 
  • 1 sudu teh baking powder 
  • pewarna
Cara-cara :

  1. Pukul telur dgn gula dan ovelet sampai gebu.
  2. Masukkan santan dan esen vanilla kacau sebati.
  3. Masukkan tepung yg diayak bersama baking powder dan kacau rata.
  4. Bahagi kepada 3 warna yg disukai dan kacau rata adunan dgn warna.
  5. Tuangkan selapis demi selapis sehingga habis dan kukus 30 minit sehingga masak. (Scoop 3 sudu besar setiap warna dan lapis sehingga habis) cheq sue buat 6 lapisan dan scoop 2 sudu setiap satu. Kukus selama 1 jam 30 minit

30 comments:

  1. Cheq sue...

    kak cek dtg bwk bingka ubi ngan mapin...nak tuko rasa ngan apam belang2...meriahnya warna...cantik2....cerianya...:D

    ReplyDelete
  2. mmg cantek tul kalernya...rajin cheq sue yer...

    ReplyDelete
  3. @cik cek

    wahhh...dapat bingka...muffin pun ada...uittt sedap!

    ReplyDelete
  4. @Liza

    tu la liza kalau datang angin rajin...cuba datang angin malas...xde layer2 la jawabnya

    ReplyDelete
  5. @kokser kokdam

    payah nk bbuleh d mekah ni ostad dih...

    ReplyDelete
  6. cantiknya apam...
    kaler maler..
    gebu lak tu..he3

    ReplyDelete
  7. @IXORAROXI

    time rajin kak...tu yang kalerpul... kalau tak jangan harap laaaa...... :)

    ReplyDelete
  8. @Mas

    ** gebu macam tuan buat Mas... nasib baik xde bantat ke apa...

    ReplyDelete
  9. waduhhhh gebussss gebasssss apam belangmu itewwwww...daku tergudaaaaa....nak sepotong...hehehehe..

    ReplyDelete
  10. @Yatie

    betul tu kak atie...gebu macam makan span aje apam ni

    ReplyDelete
  11. Assalamualaikum...
    Salam kenal. Terima kasih yea cheq Sue sebab sudi singgah dapur buruk saya tu. Rasanya sekarang ni musim belang2 kut. Sana sini orang duk membelang je. Rajin sungguh

    ReplyDelete
  12. @Kak Sam

    sama2 kak sam...tu la pasal ya, sekarang ni tengah angin belang, semua pun nak belang2 aje

    ReplyDelete
  13. Lovely looking cake, very colourful and attractive.

    ReplyDelete
  14. sue.. nampak cantik sangat.. clap clap.. suka tgk.. banyak warnah plak tu

    ReplyDelete
  15. @Juwita Jamaludin

    kadang2 bila buat bende lawa2 ni sayang aje nak makan kan? He he he

    ReplyDelete
  16. Cantek tul kaler2nya...rajinlah buat belang2...sedap ni.

    ReplyDelete
  17. @rahel

    cantik tak berapa lagi rahel...cuma TERrajin buat lapis2 tu banyak sikit

    ReplyDelete
  18. cantiknya sue..nak nanges tengok sebab kita tak buat lagi..rasanya dah salin dulu resepi ni...hari tu tengok yg kakpah..ni su pulak...aduiii...ni yg tak tahan nih....

    ReplyDelete
  19. @quinnie

    ehhhh...jangan! jangan tak nanges, :)

    ReplyDelete
  20. eh nape tak dtg johor, dah dekat dah dgn melaka tu...:)

    ReplyDelete
  21. sue dok mana sue?macam dekat je dgn akak ni..rumah akak dgn melaka takde lah jauh sgt.boleh lah kita gader2 juga suatu hari nanti ya..
    last sekali akak buat apam belang2 ni tak salah 2 thn lepas.dah lama betul kan?.kat rumah ni kurang sambutan bab kueh2 kukus ni.selalu akak sorang je yg kena habiskan.:))

    ReplyDelete
  22. @Mama2Q

    kalau nak pi johor tu kena cari sedara pulak mama...

    ReplyDelete
  23. @anymz

    kak nim, dekat highway tu bila ternampak s.board rembau terus ingat kak anim. bila tgk s.board pd terus ingat noorsha, tapi sebab x tahu mana nak tuju kan, terus aje sampai ke melaka... insyaallah lain kali kita plan leklok ye...

    ReplyDelete
  24. salam ila wah lawa warna kek belang ni halus jalur2 nya suka negok..sdp kak akk pun mcm nak buat lg aje....

    ReplyDelete
  25. @Sheila Shafeareen

    alhamdulillah kak shiela...tak sangka elok aje jadinya...

    ReplyDelete
  26. wow!! cantiiiik sungguh kejadian belangnya tu .. sukanya akak tgk cheq sue..

    ReplyDelete
  27. @Diana @ Melley Mey

    ni nasib baik menjadi kak...kalau tak sakit mata pulak nak tgk

    ReplyDelete

[Terima kasih kerana sudi menitipkan komen. Maaf seandainya saya tidak dapat membalas atau berkunjung ke blog anda...]