Tuesday, October 25, 2011

Asam Pedas Kerisi ~ Kak Anymz


Assalamualaikum & salam sejahtera

Mmmmm...pagi ni nak ke mana ya? Seminggu bercuti (Nani, sila jangan jeles okeh) ni jangan sampai boring sudah. Nak membeli membelah ni kena beringat2 jugak. Jangan asik nak kuar duit aje, minggu depan nak balik lagi untuk Aidiladha. Pastu ada pulak ambik 1 bahagian korban. Aduhhhh... Sabar..sabar

Tengok dah ramai orang cuba asam pedas resepi Kak Anim ni, terasa nak cuba jugak. Kalau kat kg, asam2 pedas ni agak kurang, kalau masak selalunya ala-ala singgang pedas gaya Kelantan. Kalau cek tu, asam pedas (tumis), berminyak merah aje tu dijelingnya aje la. Tapi cheq sue masak jugak tengah hari semalam, guna 2 ekor ikan kerisi. Memula sekali nak mintak maap la dengan tuan resepi ni, memang banyak bahan2 yang x dimasukkan. Kuah pulak penuh satu tempayan. Oleh sebab kuantiti ni sikit sgt, tu yang cheq sue x tumis, main reneh aje guna api perlahan.

Pada tekak cheq sue, memang sedap jugak rasanya, masam2 pedas sesikit. Seperti yang dijangka, setengah aje dari ikan tu dimakan, selebihnya terpaksa cheq sue yang habiskan. Sebab tu la cheq sue kata awal2... xyah masak pelik2 kat rumah ni.... Tensen kan?



Untuk asam pedas ni, gandingan dengan bendi memang ngam tapi cheq sue memasukkan timun batang (itu aje yang ada kat rumah), rasanya macam buat acar masak pulak. Takpe la kan Kak Anim, janji boleh makan. Rasa x la pelik sangat, kira ok la... Kalau nengok ke dalam kuahnya tu, bersepah2 dengan rempah2nya. Maklumlah kat rumah ni dekat 10 minit, xde nak lumatnya bende yang dikisar tu... Boleh hint dah dekat tuan rumah ni suruh beli baru... He he he...

Agak2 kalau korang xde idea nak masak, bolehla cuba asam pedas ni, dijamin tidak mengecewakan. Wassalam...



ASAM PEDAS ~ KAK ANIM
Resepi : Kak Anim
Sumber : Yana

BAHAN-BAHAN:-
  • 1 ekor ikan talapia hitam.kalau guna ikan tenggiri ambil 1/2 ekor/1/2 ikan jenahak/ikan merah cheq sue guna kerisi
  • 20 tangkai cili kering - didihkan sebentar angkat dan toskan - dikisar
  • 1 labu kecil bawang besar - dikisar
  • 3 ulas bawang putih - dikisar
  • sedikit halia - dikisar
  • sedikit kunyit hidup - dikisar
  • 1 kuntum bunga kantan - dikisar
  • 2 batang serai - dikisar
  • sedikit daun kesum - di kisar
  • air asam jawa secukupnyacheq sue ganti 1 keping asam gelugur
  • 1 kiub ikan bilis x masukkan
  • garam secukup rasa
  • beberapa batang bendi ganti dengan timun
  • tomato - dibelah 4
  • sedikit serbuk kunyit
  • sedikit serbuk lada hitam
Cara memasak :
  1. Ikan di bersihkan dan dilumur garam dan sedikit serbuk kunyit.Ketepikan
  2. Panaskan minyak dan tumis bahan2 kisar hingga terbit minyak @ pecah minyak.
  3. Pastikan cili betul2 masak masukkan sedikit air asam jawa, kacau sedikit.
  4. Masukkan ikan dan didihkan sebentar, kemudian masukan garam dan kiub ikan bilis.
  5. Masukkan lebihan air asam jawa dan biarkan mendidih lagi. Kemudian baru masukkan  bendi ,tomato @ terung jika suka.
  6. Kecilkan api dan didihkan hingga masak.Tabur sedikit serbuk lada hitam, biarkan seketika dan boleh tutup api dan sedia untuk di hidang.

5 comments:

Ucu Faridah said...

salam cheq sue...
asam pedas ni sesuai jugak dibubuh batang keladi muda..perghhhh terkata keenakkannya...

cik cek said...

Asam pedas....fav kak cek ni...sedapnya...lapo2...nak join makan sekali boleh ke..:D

SoLy SoLicious said...

feveret ni ^____^

nuwairani ismail said...

sengaja tau! haaa...ni pon 1st time jugak nani tengok kerisi asam pedas. selalunya mak nani goreng je ikan ni. pastu isinya macam rasa lemak2 gitu sebab minyak banyak terperangkap di sebalik sisiknya yang tebal..hmmm...kene cuba buat asam pedas jugak la.

Yana Shaiful said...

asam pedas Kak Anim dh smpai sini..sedap kan Cheq Sue..1st time jgk tgk org bt asam pedas dgn ikan kerisi nii..biasa goreng rangup je ikan nii kan..nk try jgk lah :=)