Saturday, October 1, 2011

Mee Udang Banjir Kuala Sepetang, Banjir Dah Surut...

Assalamualaikum & salam sejahtera

Salam Sabtu pada semua yang sedang bersantai-santai dirumah. Kalau ada di kalangan kita yang terpaksa bekerja tu mmmmmmm bawak2 la bersabar ye. Kita yang dok umah ni meh la pakat cari kerja. Basuh kain ke mop lantai ke kemas rumah ke...tentunya banyak jugak kerja yang sedang menunggu.

Okey...mee udang yang tak berapa nak banjir ni telah dibuat petang semalam untuk dinner. Bila tengok kak Ayu tayang, terus siapkan bahan, semua dah ada tinggal masak aje. Dalam 15 minit dah siap dah pun. Memang sedap jugak rasanya. Tak tahu la pulak macam mana bandingnya dengan mee udang di Kuala Sepetang tu. Walaupun dah pernah sampai ke sana tapi tak berkesempatan merasa mee udangnya. Teringat pulak cerita gelak ketawa di sana. Aduhhhh...


Inilah rupa mee udang cheq sue tu... Bila masukkan telur, terus diserapnya kuah mee tu. Next time kena lebihkan sikit airnya. Dah malam2 blur pulak gambarnya. Mmmmm xpelah yang penting catatan resepi tu kalau nak buat semula lain kali. Dalam mee ni cheq sue tambahkan sosej 2 batang dan 2 biji ubi kentang yang di goreng sebab kat dalamnya xde lauk, hanya sedikit daging dan beberapa ekor udang je... Pada sape2 yang nak cuba tu silalah semak resepi ni ye... Selamat berhujung minggu. Wassalam...

MEE UDANG BANJIR KUALA SEPETANG
Resepi Asal : Misha66@MyR
Sumber : Kak Ayu

Bahan2 untuk seorang makan :
-Mee kuning (agak2 utk seorgnye mkn)
-Udang bersaiz XL 6 ekor (d buang tanduknye,janggutnye n muncungnye shj)-(Ayu gunakan udang sederhana besar aje dan buang kulit sebab senang anak2 nak makan) cheq sue guna udang biasa aje, dalam 5 6 ekor, buang kulit
-Bwg putih 1 ulas~d tumbuk halus
-2 biji bawang merah dihiris-(Ayu tambah)
-Lada kisar 2sb cili giling
-Sos tomato 4sb
-1 biji telur -(Ayu tambah)
-Garam
-1sb gula-(Ayu gunakan 1 sudu kecil aje)
-Sedikit Ajinomoto x pernah guna pun
-Sawi 1pokok, daun sup 1 pokok d ptg 1inci & 2sb bwg goreng
-Sedikit kobis d ptg memanjang & air msk 2cawan sayur cheq sue hanya kubis dan daun bawang

#UTK HIASAN# 
Daun sup & bwg goreng xde lam stok

Cara-cara :
-Panaskn 2sb minyak kemudian tumiskn (bawang hiris) & bwg pth hingga naik bau.
-Masukkn lada kisar n d gaul rata.
-Masukkan air msk,sos tomato biarkn hingga mendidih.
masukkan udang,daun sup n bwg goreng~ biarkn sampai udang msk.
-Angkat udang dahulu kemudian mskkn mee,sawi,kobis,garam,gula n ajinomoto utk tempoh 5min.
-Angkat mee td n blh lah d hias dgn meletakkan udang diatas mee kemudian di tabur dgn daun sup n bwg goreng. Selamat mencuba.

      21 comments:

      1. cepat sedap eikkkk CheqSu..janji kenyang dik!

        ReplyDelete
      2. nak cube..nak cube^^_ nampak yummy!
        tp lada tuh guna lada hitam ker? cili kisar?

        ReplyDelete
      3. @LuN@_aiDi

        lada kisar tu cheq sue masukkac cili giling luna...nanti cheq sue edit kt rcp

        ReplyDelete
      4. Salam Cheq Sue..

        sgh yummy tgk mee udang banjir dgn lauk nii..sedap..:=)

        ReplyDelete
      5. Assalamualaikum cheq sue..
        wah sungguh menyelerakan mee tu cheq sue.. sedapnya...

        oo yer nnt senang2 jemput ler singgah kat dapur akak yer .. ada award tuk cheq sue.. :)

        ReplyDelete
      6. mat tengah ari CheqSue,suke3...mkn ngan lada limau...

        ReplyDelete
      7. sue..kita duk salin resepi je hari tu mee ni kat myr..tapi tak buat2 lagik...hehehe...dah berkurun dlm list...kekkeke

        ReplyDelete
      8. cekapnya cheqsue masak. 15 minit dh siap. kite ni kalau tak sejam, tak sah!

        ReplyDelete
      9. sue.. berderet menu .. sampai tak samnggup tgk semua best2..

        tadi baru tgk rumah kak ayu.. dah sampai sini dah menu ni..

        kek karamel pun best.. cantik gabungan warna tu.. suka la.. rasa nak buat lagi je

        ReplyDelete
      10. cheq sue, ltk la udangnye byk2 lg sbb sy nak mkn udangnye je..leh x cam2?he3

        ReplyDelete
      11. @Yana Shaiful

        ni yang versi tak cukup kuah yana...kalau ada kuah berladung lagi sedap nak hirup

        ReplyDelete
      12. @rahel

        mesti kamu suka pedas kan rahel... aduhhhh sama macam nani

        ReplyDelete
      13. @quinnie

        kite tak jumpa pulak dalam myR... tak cari kot... biasa masak mee main campak aje

        ReplyDelete
      14. @nuwairani ismail

        kalau bende2 campak gini kejap je nani...

        ReplyDelete
      15. @Juwita Jamaludin

        kebetulan ita..semua bahan2 dah ada...tu yang terus masak, buat kelainan sikit

        ReplyDelete
      16. @KuNanGKuNanG

        gie...kalau macam tu baik kita masak udang je terus, takyah campur2 mee... baru sedap nak makan udang *_*

        ReplyDelete

      [Terima kasih kerana sudi menitipkan komen. Maaf seandainya saya tidak dapat membalas atau berkunjung ke blog anda...]