Sunday, October 23, 2011

Nasi Oren & Ayam Hitam Manis

Assalamualaikum & salam sejahtera

Terima kasih atas doa kawan2 untuk kelestarian blog ni. Maaf Cheq sue xleh nak reply  komen satu2....payah sgt nak dapat, tambah2 di malam hari ni.  InsyaAllah...sama2 la kita memberi manfaat. Semalam tergoda dengan nasi oren di rumah zack. Nk tumpang makan jauh benor di Sabah nun. Jadi tengah hari tadi cheq sue buat la dalam satu pot, cukup la untuk 3 beradik makan. Ni adik bongsu tengah dok habiskan. Mek dengan cek x makan, depa tu mana la makan bende2 camni, kalau cek nasi ayam je la yang dia biasa.

Seriously, nasi oren ni memang semerbak wangi dengan bau oren. Tengah dok tanak tu aduhhhhh menusuk hidung. Tambah2 pulak cheq sue gunakan jus oren fresh, tak main la sunquick2 ni... He he he... Cara penyediaannya memang senang, macam masak nasi biasa je cuma dimasukkan jus oren. Nasi ni pulak cheq sue lawankan dengan ayam hitam manis. Memang menyengat. Kalau ada acar timun lagi sedap, tapi x dan nak buat pulak, makan aje la dengan timun sebagai ulam.


Kalau tengok ke gambar ni memang macam nasi biasa aje...warna pun tak terang. Tambah2 ambik gambar kat luar tadi, banyak sangat cahaya kot. Alhamdulillah masak nasi ni elok dan sekata aje masaknya walaupun tanak di atas dapur gas. Selalu kalau nak masak camni nasi x masak sekata, ada jugak yang pecah perut. Maklumlah bukan guna beras basmathi, beras Siam aje...

NASI OREN
Resepi : Kak Amie

Bahan-bahan :

  • 500gm beras basmathi cheq sue guna 1 sukat aje (kat rumah pakai pot tempurung) utk 3 org makan
  • 3 biji bawang merah
  • 2 ulas bawang putih
  • 50 gm mentega
  • 2 sudu makan jus oren - perah jus sebiji limau Sunkist pun boleh cheq sue guna 2 biji oren
  • 3 sudu makan stok ayam - dicampur x masukkan, memang x guna kat kg ni
  • bersama dengan air (jadikan 4 cawan)
  • 1 biji buah oren - dihiris nipis x buat
  • Garam secukup rasa
  • Lada sulah secukupnya
  • 1 helai daun pandan
  • Sedikit pewarna kuning
  • * kak Amie tambah hirisan halia dan 1/2 cawan kismis cheq sue x masukkan
Cara memasak:
1. Basuh beras sehingga bersih.
2. Panaskan periuk dan masukkan butter, kemudian tumiskan bawang merah dan putih yang telah dikisar serta daun pandan sehingga naik bau. bawang ni cheq sue cincang halus
3. Setelah itu, masukkan beras yang telah dibasuh tadi dan kacau sehingga sebati.
4. Kemudian masukkan stok ayam dan jus oren ke dalam tumisan tadi.
5. Selepas itu masukkan garam dan lada sulah secukup rasa. Kacau sebati.
6. Tutup periuk dan tanak sehingga masak.
7. Setelah nasi siap di masak titikkan pewarna kuning dalam 2-3 titik untuk menambah warna pada nasi tadi.
8. Sedia dihidangkan.









Untuk ayam hitam manis ni pulak adalah adaptasi daripada daging masak hitam. Tadi memang ada daging, tapi mengambil masa sikit nak masak. Nasib baik ada ayam. Rupa2nya sedap jugak bila diganti dengan ayam ni, tapi kena lebihkan sikit kuahnya sebab nasi tu kering sangat, pastu acar pulak xde... kang tak pepasal lekat pulak bila makan. Bila tengok adik ni berselera sangat makan, kena la tu dengan seleranya. Kalau korang nak rasa, kena la cuba ya.... Wassalam...

AYAM HITAM MANIS
Resepi : Cheq Sue


Bahan-bahan:

  • 1/4 bahagian  ayam - dipotong kecil * - boleh diganti dengan daging
  • 5 sudu besar kicap manis *
  • 2 sudu besar sos cili *
  • 2 sudu besar sos tomato *
  • sedikit garam dan serbuk kunyit *
  • 1 cm halia - mayang
  • 3 ulas bawang merah - mayang
  • 1 ulas bawang putih -mayang
  • 1 batang serai - dititik
  • rempah 3 sekawan - pelaga, bunga lawang, kayu manis
  • 3 sudu cili giling
  • kicap manis (sekiranya belum cukup)
  • Garam, gula dan air secukupnya
  • Minyak untuk menumis
Cara Menyediakan:

  1. Perap bahan * selama  1/2 - 1 jam
  2. Panaskan minyak dan tumis cili boh + rempah 3 sekawan
  3. Setelah agak garing, masukkan bahan yang dimayang dan serai
  4. Kemudian masukkan ayam yang telah diperap. Tambahkan air mengikut kepekatan dikehendaki
  5. Masak ayam dengan api perlahan sehingga ayam empuk. Jangan lupa balik-balikkan ayam tu
  6. Jika suka boleh tambahkan kicap
  7. Perasakan gula dan garam
  8. Setelah ayam betul2 masak bolehlah diangkat

7 comments:

Anna Qawina said...

aslmkm...mesti wangi bau oren ni kan..selera lak nampak..hehe

rahel said...

Waaa..berselera betul nampak nasi oren ngan ayam yg likat gitu..best2.

Juwita Jamaludin said...

Salam sue.. sedapnya ita pernah buat gak.. yummy.. tapi ayam tu tak pernah lagi kena cuba gak ni... nmpak berselera je tu... tahniah dah setahun umur berblog ye

Cheq Sue said...

@Anna Qawina

memang la sgt menyelarakan ana...wangi tol

Cheq Sue said...

@rahel

kalau mkn dgn ayam cili rahel pun sedap jugak tuu

Cheq Sue said...

@Juwita Jamaludin

haritu cheq sue ada tgk jugak kat rumah ita...lepas tu baru cheq sue pi umah kak amie tgk camana...memang nak cuba sgt

EmbunRosaliza said...

assalam sue, mesti sedapkn nasi oren ni, tak pernah mkn lagi akk ni hehe,