Tuesday, October 25, 2011

Gula Ike Tawa Nga Nenah

Assalamualaikum & salam sejahtera

Apo koba saing sobat cheq sue pete2 ni? Dok wak gapo tuh? Bakali lepah kenye make nasik dok guling-guling sambil kelih tb. Kalu ado hok kijo pete ni gak dok tengoh ngatok la tu bakali. Xdok nak gi mano-mano ko? Kalu tengok ko cuaco ni jo'o jah nk huje dok sero Maklo lah musim loni tengoh setat doh nak banjir. Keno jago2 la hok mano ado anok kecik tu siyak dok lepah main sunga ko tali air. Takut gapo2 jah mugo nk geroh ni dio x royak...

Eh... apo ha pulok cheq sue spiking London kali ni? Huk aloh...sesekali kelik kapung braso lecah eh dok kecek di luar smace. Lagi ore dok Mesir kebuk kecek Klate. Bahasa Klate ni xdok doh ore x pehe, Melayu, Cino, India, Serani semo tahu blako. Kalu dok CH nu gak, mace dok PP doh sero. Laaaa, panje pulok crito pasal bahaso Klate ni... pada niat nok kosi gula ike nga enah ni bena nyo.

*** Setakat ni, ada orang tak paham ke?



Kemarin g banda nga mek. Aloh kelik tu dio singgoh di Pasar Pelade beli buah timun, tengok ado nenah ni beli la sbutir. Dale 4 riya jugok regonyo. Jadi hari ni meme wojib la gula nga ike tawa. Nenah ni kalu wak gula meme sedak lah...kalu guno ike kering lagi la... Kalu nak guno ike hidup ko buat lagu cheq sue ni pun buleh jugok. Sokmo2 pun kalu nak gula gak gini la caro2nyo. Kalu buat cili api ko, kari mari ko demo x wapo brehi. Kalu ni gak tehe tamboh nasik la.....


Gula stai ni diguno jugak untuk gula nasik pagi @ nasik belauk. Kalu kato xdok nenah buleh jugak gati dengan timun bate atau lado hija. Meme nyakuk la make, namboh tak kaba. Tamboh2 pulok kalu ado samba jate @ samba belace. Bui pulok woh timun bate ko timun cino.... Mmmmmm sedk xleh nak royak! Kalu kato sapo2 nak tra buat ni cheq sue ado letok resepi, siak rusing la resepi ni dale bahaso Melayu, lamo keh x pehe hk nak buat jadi xser... He he he...cukuk la dulu deh...kalu sapo2 baco n3 cheq sue ni x pehe, waso nak suko....  Dok diye2 jah la....jange royak sapo. Ni buke gapo...untuk kenange anok2 cucu seksok lah... Wassale...

GULAI IKAN TAWAR DENGAN NENAS
Sumber : Cheq Sue

Bahan-bahan :
- ikan selayang bakar (separuh masak) - dalam 7 ekor - boleh juga diganti dengan kembung atau tamban
- 1/2 biji benas - buang kulit, potong dadu dan rebus seketika, perah airnya
- santan sederhana pekat dari sebiji kelapa
- 5 biji bawang merah *
- 1 biji bawang putih *
- 1 cm kunyit hidup dan lengkuas *
- 1 sudu kecil ketumbar *
- 2 sudu besar rempah gulai (boleh ganti dengan rempah kari ikan) * biasa kami di Kelantan ni guna rempah @ Awah Selising
- 3 sudu besar cili boh *
- 1/2 keping asam gelugur
- gula dan garam secukupnya

Cara-cara :
- tumbuk dan sebatikan bahan *
- masukkan ke dalam periuk yang mengandungi santan. Masak hingga mendidih, kacau selalu supaya tidak pecah minyak
- kemudian masukkan nenas, ikan tawar dan asam gelugur. Masak seketika dan perasakan dengan garam dan gula. Tak perlu masak lama sebab ikan dan nenas sudah dimasak sebelumnya
- setelah beberapa seketika bolehlah diangkat

9 comments:

KuNanGKuNanG said...

chq sue jange ingat kitore tok pehe deh..walaupun kawe ni ore sgor tp kawe leh gok kecek klate..hehehe.

sedak ike ni, xcukup sekor jah..kekeke

Along Maklong said...

maklong pong.. sejok dapak natu ore kelate.. pehe jugokla sikik2 baso kelate ni.. tapi seleng jawo tokleh nok ile.. hehe..
ike selaye ni masok gapo pong sedak deh..?

cik pulau said...

ike tawa bakar cicoh colek...
uhhh..sedak molep..
heehehe

sitiezahim said...

walau saya bukan orang kelantan tapi paham jugak sbb abang ipar orang kelantan..hehehe :)

nuwairani ismail said...

kuikuikui....maklong loni expert doh kecek kelate...ko guano maklong?

haloh2 cheqsue gak...nyakuk moleks weh gula nga woh lanah gini, pah make nga samba jate....3 pingge pong x cukuk ni..

Juwita Jamaludin said...

tak pandai cakap kelantan walaupun kat sini ramai orang kelantan.. hahahaha.. menarik resepi ni sue

EmbunRosaliza said...

Assale sue..rasa tak sega gini, kalo ada ore msk gula ike tawa ngan lanah , memang jelira sunguh,deme2 pun buleh abih 2 pinge ni hikhihkih

IMANSHAH said...

besa matanya

Yana Shaiful said...

sedaknyo tgk ike tawar ni tamboh pulok woh nenah tu..make dgn sambal belace meme nyakut lah..klu make selo meme xleh bgn..duk sedawo jah..kenye sgt