Monday, October 31, 2011

Ikan Bawal Masak Kuali

Assalamualaikum & salam sejahtera

Dah kol 6, kira halal la ye masukkan n3 ikan bawal ni. Masak tadi untuk lunch merangkap dinner. Alhamdulillah dah kenyang pun rasanya. Cerita tentang ikan bawal masak kuali ni, memang unik rasanya. Tak tahu la pulak kenapa dinamakan begitu, padahal memang memasaknya menggunakan kuali pun... Agaknya ada kisahnya sendiri kot.  Kalau dilihat resepi asalnya menggunakan ikan kembung, tapi boleh saja ditukar kepada ikan2 yang disukai. Cheq sue ni kebetulan ada ikan bawal...memang kena sungguh. Istimewanya kalau guna ikan bawal ni, bila digoreng sedikit garing, semua boleh makan kecuali tulang belakangnya itu saja... Percaya tak???

Nak dijadikan cerita pulak waktu salin resepi ni, terlepas pandang si halba, jadi x la cheq sue masukkan. Asam jawa tu pulak agak terlebih, dah jadi sedikit masam pulak. Tapi bila dimakan dengan nasi + kangkung goreng belacan, mmmmmmmm sedap aje lalu kot tekak ni. Masalah betul kalau resepi yang disalin ni...mesti ada miss apa-apa. Cicip pulak rempahnya dengan salad butterhead tu... sedar2 dah habis pun sepinggan


Kalau tengok ke laporannya di MyR tu memang dah ramai yang cuba. Cuma yang cheq sue ni xde la jadi merah sgt sosnya, tenggelam dek kuning kunyit barangkali. Cili giling yang digunakan pulak x berapa merah. Pastu cheq sue pun x ikut sukatan bahan2 ni, agak2 ajelah sebab ikan pun saiz sedang2 saja... Rempah2 tu pulak cheq sue tumbuk aje. Sempat jugak berpeluh kat ketiak tadi. Hi hi hi...

Kalau korang dah kehabisan idea nak masak apa, boleh la cuba buat ikan ni. Kata Che' Iza lagi, lagi sedap kalau diperam semalaman baru dimakan. Pada cheq sue, makan terus pun dah sedap, kalau semalaman lagi mesra bumbunya tentulah lagi sedap! Cuba jangan x cuba tau... Wassalam...

IKAN BAWAL MASAK KUALI
Resepi : Che' Iza @ MyR

Bahan-bahan ( 3-4 org )

  • 1/2 kg ikan kembung (ikan cencaru, selar @ tongkol pun sedap) cheq sue guna ikan bawal
  • 4 sudu besar lada boh / cili giling
  • * 3 biji bwg merah
  • * 3 ulas bawang putih
  • * 1/2 inci halia
  • * 1/2 inci kunyit
  • * 1/2 inci lengkuas
  • * 2 btg serai
  • 1 sk halba
  • 1/3 cwn santan pekat
  • 2 sb air asam jawa
  • garam, gula and perasa

Cara-cara

  1. Ikan dibersihkan dan digoreng. Ketepikan ikan yg telah siap digoreng.
  2. Kisar bahan bertanda *. Dgn menggunakan lebihan minyak goreng ikan tadi (keluarkan sikit minyak kalau byk) tumis bahan kisar hingga naik bau.
  3. Masukkan lada boh tumis hingga garing. Masukkan air asam jawa n halba. Jika tumisan agak kering boleh masukkan sedikit air.
  4. Masukkan ikan yg telah digoreng tadi juga santan. Akhir sekali masukkan garam, gula n pak aji.
  5. Siap utk dihidang. Selalunya saya suka mkn lauk ni keesokan hari, lagi sedap.

7 comments:

IMANSHAH said...

tadi baru je ambo make bawal..kecik pun tiga riyal

Cheq Sue said...

@IMANSHAH

biasa la tu kalau bukan hk kita gak...

Zaliedana said...

Assalam cheq sue,
Nmpak sedap ikn nih,pernah nmpak ramai yg dah wat ikan msk kuali nih,nanti leh la ct wat utk hubby..Tuhhla utung berblog kan,kalo kering idea nak msk pa,leh gak cilok idea kawan2..

Cheq Sue said...

@Zaliedana

tu la ct...kadang2 dapat idea bila tgk kawan2 masak apa...duduk soroang pun boleh tahan kering jugak bila nak masak

cik cek said...

Cheq sue...
Kak cek bwk kuih Talam UbiSago ni...jom kita makan sesama...:D

nurpiska said...

perot tngh lpar ni:)

Diana @ Melley Mey said...

wah terliur tgk ikan tu tau ... sedapnya tgk...