Sunday, June 26, 2011

Terung Goreng Belacan

Selamat petang...

Alhamdulillah...dah siap Solat dan makan tengah hari jam 3 tadi. Aduhhhh betapa syahdunya petang makan sambil diteman lagu Maher Zain... ape ke tajuknya...Alhamdulillah...
Kalau cerita pasal buah terung, selain buat pajeri, masak goreng belacan ni yang cheq sue paling suka. Kembang kempis hidung yang tak berapa nak mancung nih... Terung ni minggu lepas dah beli... tapi sebab cheq sue beli yang jenis bulat, buahnya tahan sikit berbanding yang jenis panjang. Bila dok sesorang ni nak beli bahan dapo pun kena ada strategi jugak...beli yang tahan simpan...baru jimat... he he he
Korang? Lunch apa tadi...

Menu biasa oghang bujang....

TERUNG GORENG BELACAN
Sumber : Sendirian Berhad

Bahan-bahan :
- sebiji terung bulat - potong ikut suka
- 1 ulas bwg putih & 2 ulas bwg merah - tumbuk lumat
- 1 sb cili giling
- seketui belacan
- gula, garam, kicap secukupnya

Cara membuatnya :
- tumis bawang, cili giling dan belacan
- masukkan terung dan tambah sedikit air
- masukkan kicap dan rasakan gula dan garam
- masak sehingga terung empuk
- okeh...done!

14 comments:

Cik Ezy said...

sedap tu!
=)

alif ismail said...

ya allah...terliur nye...

hhe...pinggan nasi tu klasik tol ek..

teringat masa duk ngan arwah nenek dulu2..

huhu

Sue said...

alhamdulillah rezeki lunch tadi... :)

nuwairani ismail said...

wah! samela kite. strategi memilih sayur. selalunya yg terpilih, carrot, kobis, peria...sayur daun kene masak terus. takleh simpan2.

sedap tu bau belacan...

Sue said...

alif... pinggan tu angkot dari kg...mintak mak punya

Sue said...

nuni...terung ni dah berape ari ye... dekat2 seminggu dah... he he he

Ums Niza said...

salam perkenalan...

Sue said...

salam kenal juak..

IMANSHAH said...

simple ke?? dah cukup hebat la tu bagi org jantan..haha

Sue said...

cer try gak skali...

JIJI YU said...

ekeke..org kate terung ni sejuk

Sue said...

jie, setakat ni cheq sue ok jerk make terung nih...

Mama2Q said...

kiter pun suke terung masak gitu..tp selalu beli kat kedai la..hehe

Sue said...

heeee....kite nk beli kat kedai gane..nk kene carik dulu...x byk kedai malay kt sini