Sunday, June 26, 2011

Seri Kaya Pankek

Pankek, susu dan oren...balance!!

Assalamualaikum, Selamat pagi...
Amboi amboi amboi... masih ramai yang sedang diulit mimpi siang hari ye... Udah udah la tuh... rezeki tak masuk nanti. Ni dek kerana x tidur siang la ni... kan dah dapat makan pankek...Tapi betul jugak bila ada yang kata, weekend ni la nak bermalas-malasan...bersantai-santaian..tak pun berjalan-jalanan... Tapi cheq sue xleh nak sambung tido le pulak tadi...banyak no gangguan... so godek la pankek ni... Hasilnya tak le segebu tuan resepi ni...tapi cukup lembut dan memuaskan. Bakar pun atas ceper je.. Kalau dapat non stick tu sebijik... he he he

SERI KAYA PANKEK
Sumber : DTS Che Mat Gebu

BAHAN-BAHANNYA :-)
3/4 cawan tepung naik sendiri (self-raising flour)*
1/2 camca teh baking powder*(*disatukan dan diayak)
2 camca besar seri kaya (mat guna jenama "Yeo's")
1 biji telur, dipukul sedikit
1/2 cawan susu segar
3 camva besar air
30 gram mentega dicairkan#
1 camca besar mayonnaise
1/2 camca teh esen vanilla
Secubit garam
Madu, Strawberry, Seri kaya untuk dimakan bersama pancake#
*** untuk bahan2 ni cheq sue agak2 je nak jadikan 2 keping...kalau buat ikut adunan ni sehari la jawabnya arini makan pankek... :)

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Dalan bekas, satukan semua bahan diatas kecuali bahan bertanda (#), kacau rata hingga sebati dan masukkan mentega cair, kacau rata dan rehatkan 10 minit.
  2. Panaskan non-stick pan bersaiz 4 inci dengan sedikit minyak. Tuang 1/3 cawan adunan dan masak dengan api kecil. Tutup dengan tudung periuk, biar hingga permukaan pancake berbuih dan kelihatan kering. Terbalikkan. Masak hingga perang, alih dalam pinggan, buat hingga habis, yang penting guna api kecil.
  3. Hidangkan pancake yang telah siap bersama madu, strawberry atau seri kaya, jika suka...Cheq sue makan dengan sos coklat je

10 comments:

nonierahman said...

2 keping jer?ada lg ker :)

Sue said...

he he he... cukup la 2 keping pagi ni... :)

Zaliedana said...

Assalam sue..Tengs ek slalu singgah dapo sy yg xseberap tuh..Erm nk pnggei sue ke kak eks..Nih kira menu bf yg sihat lah kan,da dah komplit,hehe..d

Sue said...

tq ct sudi ke sini jugak... panggil je cheq sue... rasa muda sikit... he he he...

tun_telani said...

salam kenal jugak ye kak sue.. tq sudi jenguk dapur tun =)

quinnie said...

kalau dah resepi nye dari cmg mesti best pancake nih...saya jarang buat pancake...malas nak masak satu2...hhehehe

Sue said...

tun, trimas kunjung ke teratak cheq sue nih... dr myr ke blog :)

Sue said...

Q..sebab tu la ejas bahan2 jadik 2 bijik je...selain makan sorang, buat pun sat je... kan..kan... pssst : tapi yg CMG punye tu...aduhai tembammmmm...........

mate saya bulat said...

lapanye masok blog kamu. banyak resipi. hehehe. buley blaja masak kat cnih (:

Sue said...

he he he...jangan segan2 cuba resepi kat sini kay...