Monday, July 25, 2011

Ayam Goreng Cajun Berserai > Jom gelakkan cheq sue..

Assalamualaikum & salam sejahtera

Untuk berbuka petang tadi...cheq sue telah menerai satu resepi menggunakan cajun...yang memang dah glemer seantero blogger. Susah payah mencari...bila dah dapat ni kena la buat. Memang super superb la resepi ni...dengan aroma serainya... cajunnya.... aiiiii mau tak cukup 3 ketui ni.. Ayam ni pun ramai yang buat dan resepi ni cheq sue kongsi dari blog Hasue yang jelita itu...
TETAPI....
ayam goreng cajun berserai cheq sue ni dah bertukar nama la... hangit jadinya. sebelah aje yang boleh diselamatkan...sebelah lagi hitam legam semua kejadiannya... ha ha ha... gelak gelak jugak, geram kemain ni...
alkisahnya begini....
Lepas Asar tadi cheq sue ke sekolah, settlekan sedikit persiapan untuk majlis ceramah ntah esok. pot pet pot pet... mesyuarat sana sini...gelak-gelak bagai, dalam pukul 7.15 baru balik. nasib baik nasi dah masak awal2...ayam pulak dah perap. tinggal nak goreng aje. so macam biasa jugak...masuk je umah, terus ke dapur panaskan kuali...baru masuk lam bilik...on lappy... bila dah on, kena la duduk. sementara nunggu brodben sambung, pi masukkan ayam dalam kuali... haaaaaaa....sambung balik tgk blog... tadi ada join segmen Ben ni...ralik dok nengok orang kritik blog... lupa la pulak ayam lam kuali. adoyaiiiiiiiiiiiiiii... bila masuk dapur, hah dah berasap weh kualinya... nampaknya rezeki cheq sue petang tadi makan nasik lauk ayam hangit. hoh...padan muka...ralik berblog sgt... moralnya... blog blog jugak... ayam dalam kuali jangan lupa.... (*_*) Peace no war!!

 Perghhh...dari satu sudut kemain la lagi.. canteq aje


 Hah...sape nak jawab nih? Hilang serainya...terus tak nampak cajun... ish ish ish... mek sue!! bakpo la mu loklak sangat nihhhh. Mmmmmm nak buat caman, udah tersurat rezekiku.. sabo je ler....

AYAM GORENG CAJUN BERSERAI
Sumber : Hasue


Bahan2:
-2-3 ketul peha ayam-Buang lemak dan kulitnya.Potong saiz hidangan,cuci dan toskan 
-5 ulas bawang merah* 
-3 ulas bawang putih* 
-3cm halia*-bahan2 bertanda * ditumbuk/kisar halus 
-4 batang serai-boleh letak lebih (biarkan pjg lebih krg 4 inci dari pangkal,tumbuk hampir lumat keseluruhannya dan tambah sedikit air) 
-1 tbsp serbuk kunyit-boleh guna kunyit hidup yang ditumbuk 
-1 tbsp serbuk ketumbar 
-1 tbsp rempah cajun 
-1 tsp serbuk jintan putih 
-Garam dan perasa(jika suka) 
-Serbuk cili (jika suka pedas)
-Minyak masak secukupnya untuk menggoreng
** cheq sue agak2 bahan ni utk buat dalam kuantiti sedikit

Cara2:
-Gaulkan ayam dengan semua bahan2(termasuk serai dan jusnya sekali) dan perap seketika (atau semalaman dalam peti ais.)
-Panaskan minyak terlebih dahulu dan goreng sehingga keemasan

24 comments:

quinnie said...

hehhehe...tak pe la sue...janji boleh makan lagi...tak hangit terus,..kekkeke...demam cajun mana ada kebah lagi sue....semua duk bercajun je skang nih...kekekek

quinnie said...

sue lupa lak nak cakap...lain kali sue..nak masak ayam goreng2 ni elok u masak dalam periuk kecil..buat deep fry...elok masak sekata...lagi sedap tau dari masak dlm kuali...ngeeee....minyak pun jimat n senang nak simpan...

anymz said...

akak belum buat lagi.nak tunggu semua anak2 ada.lagi pun mggu lepas sepanjang minggu dok makan ayam je..bulan posa leh buat ni..mesti sedap goreng masa sahur kan?..

Cheq Sue said...

@quinnie
he he he... tu la..makan sebelah je la tadi...dah rezeki kan..

Citarasa Rinduan said...

ala cheq sue..
okeylah tu,..

lagilah juadah berbuka puasa..
kalau nak tau.. ayu suka versi garing2..

Cheq Sue said...

@quinnie
untung kalau ada deep fry ni..tapi cheq sue taram aje dalam kuali tu, setakat 3 ketui

Cheq Sue said...

@anymz
kalau masa sahur memang laku la ni akak... budak2 memang suka...membuka selera

Cheq Sue said...

@Citarasa Rinduan
cheq sue pun suka versi garing2 ni ayu, tapi bukan setakat garing dah ni... over the garing you!!!

Ardini Humaira said...

mengiurkan gulppp! terliur dni tengok taw :D

Diana @ Melley Mey said...

Assalamualaikum cheq sue..
sedaaapnya tgk ayam tu cheq sue... mmg terliur tgk tau...

Cheq Sue said...

@Ardini Humaira
kalau cheq sue terliur tgk sesuatu...kena buat dah dini...kalau tak asik terbayang-bayang terkenang2 aje

Cheq Sue said...

@Diana @ Melley Mey
ayam ni memang sedap akak...tapi nak buat camana, tukang masak ralik berblog sampa terlupa tgh goreng...seb baik buleh makan sebelah

Ezad Skytech said...

janji yg ayam tu nampak sedap..heee~

nuwairani ismail said...

aloh cheqsue ni...ayam nii tetap juga kelihatan cantek jelita..hitam manis gitu...hihih....hosmate sy suke makan yg hangait2...tak tau la nape...

Cheq Sue said...

@Ezad Skytech
rasa okeh lagi yang sebelah tu Jat...masih boleh diselamatkan :)

Cheq Sue said...

@nuwairani ismail
kalu hangit sikit2 okeh lagi nani... sedap jgk nak makan...ni dah sampai hitam ala2 burung gagak... kekoh pown x lut

Along Maklong said...

salam sue..
walaupun hitam.. maklong terliur jugak.. sebab maklong antara orang yang belum mencuba masakkan ni.. belum sempat.. bz giler ni..huhu..

Mama Hawa/Mama Nani said...

Salam Cheq Sue...
hehehe sib baik rentung sebelah jer..masih blh dimkn lagi..

AI said...

- hehehe...gelakkan cheq sue mcm gelakkan diri sendiri, sbb selalu sgt jadi camtu...hahaha

Cheq Sue said...

@Along Maklong
hitam pun menarik jugak maklong... kira halal la tu...lain kali cuba mesti jadi ok punya

Cheq Sue said...

@Mama Hawa/Mama Nani
tu la nasib baib nya mama hawa...kalau rentung semua alamat kena goreng ikan kering la tu..

Cheq Sue said...

@AI
aiseymannn...ada geng pulak rupanya ya..he he he

fazilzura said...

xkisah punye , janji rs ne sodap ..

kalau yg itam2 tu kdng2 lg sedap

Cheq Sue said...

@fazilzura
hitam itu menawan...