Tuesday, July 26, 2011

Stimboat Ala Kadar

Assalamualaikum & salam sejahtera

Hari ni adalah hari last untuk berpuasa di bulan Sya'ban sebelum menyambung puasa semula di bulan Ramadhan yang bakal menjelma sehari dua nanti. Bukan apa... mahu sgt terus berpuasa tapi ada projek masakan yang perlu dibuat di sekolah, so cikgu kena tolong rasa, kalau tak tak tahu apa yang jadi.
Berbalik kepada resepi ni pulak...memang dah selalu buat stimboat sendiri dengan merefer pada resepi dalam intenet. Kira2 alhamdulillah la hasilnya tak pernah mengecewakan. Takdelah perlu menabung je kat restoren kalau rasa nak makan stimboat. Bila dah boleh buat sendiri ni lebih puas rasanya, semua boleh ejas macam mana yang kita nak... kalau tak sedap xleh nak komen banyak2 kannnn.... (*_*)
Makan masa berbuka tadi bersama dua orang rakan...sekali hadap dah habes. Buat ni pun dalam setengah periuk aje... Kalau pi makan kat kedai mau doploh hengget sekepala... :)
Kat sini cheq sue kongsikan jugak resepinya untuk rujukan masa depan...

 Bende2 seafood to cheq sue beli sepeket ada beberapa jenis, lupa lak nak snap gambar plastiknya. Cendawan pulak beli singgit di sekolah tadi. Watercress tu pi ambik di belakang bengkel sekolah... Kira2 semua kos ni tak sampai pun 15 hengget

Nampak cantik pulak bunga ni dalam gambar... :) apa tah namanya

STIMBOAT
Sumber : Sendirian Berhad

Bahan-bahan :
- 2 keping ayam (cheq sue guna sekali dengan tulang-tulangnya) *
- 10 ekor udang
- 1 1/2 kiub ayam *
- 1 1/2 kiub tomyam *
- 2 sudu paste tomyam *
- 2 pohon pokok ketumbar *
- 2 batang serai (ketuk) *
- sebiji bawang besar (belah 4) *
- air secukupnya *
- sedikit sos ikan  *
- cendawan tiram (7-8 kuntum)
- sepeket bahan2 seafood (tak tahu apa namanya...)
- watercress segenggam (dalam 10-15 pokok)
- mihun (celur dulu), garam & gula secukupnya *

Cara-cara :
- rebus bahan * hingga ayam empuk (kalau gunakan ayam isi boleh hiris nipis masukkan semasa hendak menghidang dan masak seketika)
- bila sudah mendidih dan ayam empuk, boleh kecilkan api dan masukkan udang, mihun, watercress, cendawan dan bahan2 seafood. masak seketika
- boleh dicicah dengan sos pedas (cheq sue guna sos cili Thai)

 Periuk stimboat xde... lantak je la periuk mana-mana... janji masak... yang penting sedapppppp

18 comments:

IMANSHAH said...

napok sedak

Freaky said...

ahahaha stimbot ala kadar pun jadi. janji sedap

lina_pg said...

macam2 ada tu..dah tak ala kadar tu..kaklina kalau pi CH mesti makan steamboat.Best sbb sayur suma segar dr ladang..

Cheq Sue said...

@IMANSHAH
cikgu..napok sedap, make sedap, rasa pun sedap

Diana @ Melley Mey said...

Assalamualaikum cheq sue..
tgk mmg sangat ler sedaapnya tu cheq sue... terliur akak tgk.. nasib baik dah abis kan.. kalau x.. akak nak tumpang makan nie.. hehehe

Cheq Sue said...

@Freaky
memang sedap walaupun ala kadar... xpelah...makan sendiri aje

Cheq Sue said...

@lina_pg
saya sepanjang dok CH ni baru sekali makan stimbot, tu pun sebab sekolah buat jamuan kat hotel... bukan apa kak...banyak yang ada bukan Malay yang buat... tu yang belajar buat sendiri

Cheq Sue said...

@Diana @ Melley Mey
he he he... maaf banyak2 akak...memang dah selamat semuanya... ala... kira boleh la untuk makan2 sendiri ni...

AI said...

- wahhh cheq sue...ni peberet nih...

- bulan posa nti mesti meleleh air lior kalo masuk blog cheq sue...

Cheq Sue said...

@AI
takpe takpe..jangan risau... bulan puasa nanti kita cuti masak... boleh?

cucu umie said...

wah..sgt2 sedap..i like it..terase nak makan plak sekrng nie.w.alopon dh malam..nty gemok..kehkeh

Cheq Sue said...

@cucu umie
ala... gemuk sikit aje jangan risau... :)

Zaliedana said...

Cheq sue,Amboi steamboat lah plak,uii rajin toi cikgu sorang nih..Ala kadar penya,da mcm2 dah tu..Cheq Sue asal mmg CH ka ngajar jer kat CH..

nuwairani ismail said...

senang buat sendiri kan? boleh makan puas2...bestnye boleh beli2 sayur di sekolah...tak laku la sayur di pasar agaknya...

kotak bulat said...

huuu..cam sodap... hehehehe...

Cheq Sue said...

@Zaliedana
tak berapa meriah lagi ni ct... ada yang masih kurang... cheq sue ni sebenarnya orang kelantan...ngajar kat ch ni

Cheq Sue said...

@nuwairani ismail
he he he... buat sendirik ni lebih baik semestinya....sayur2 tu mana yang ada je

Cheq Sue said...

@kotak bulat
alhamdulillah...sedap pada selera yang makan tu