Saturday, July 30, 2011

Rojak Buah

Assalamualaikum & salam sejahtera

Apa khabar pagi ni? Cheq sue sihat2 aje cuma badan aje lemah sikit..tapi biasalah tu dah berjalan jauh kan.. Masih lagi bersiaran di terengganu... nyaman dok kat rumah tepi sungai ni... udara pun sejuk aje.
Berbalik pada resepi rojak buah ni...sebenarnya dah buat hari Khamis (28 Julai) dengan budak2 sebagai inovasi untuk pemprosesan sos cili. Oleh sebab dah nak puasa ni kena tayang dah la semua resepi makan-makan ni...
Kalau search kat gugel tu banyak leh dapat resepi sos rojak ni tapi cheq sue mengambilnya dari kakak member. sos rojak dia ni memang superb la...sedap! cukup rasa semuanya. Meh tgk resepi yang cheq sue ambik tu... sos ni untuk kuantiti besar ya...

SOS ROJAK
Sumber : Kak Zan Hulu Langat

Bahan-bahan :
- kicap TAMIN 1 botol kecil *
- sos cili LIFE 1 botol *
- gula 2 kg
- gula merah 1 kg
- petis udang 1 bekas kecil
- cili api segenggam *
- 1 peket serbuk cili kering *
- sedikit air asam jawa cheq sue ganti dengan cuka pekat 2 sudu besar

Cara-cara :
- blend halus kicap, sos, cili kering dan cili padi
- masukkan dalam periuk dan masukkan bahan-bahan yang lain
- masak dengan api kecil 3-4 jam
** untuk bahan2 tu ada yang cheq sue ubah, buat dalam kuantiti kurang sebab x cukup masa nak masak lama-lama

rose tu bukan untuk rojak okeh.. (T__T)

suka dengan kacang yang banyak2 tu... sedapnya!!!!

5 comments:

Diana @ Melley Mey said...

Assalamualaikum cheq sue...
dah lama akak x buar sendiri.. ari tu jer buat.. tu pun skg dah abis dah kuah rojak yg sedap tu...huhuu... x per.. akak nak mintak dr cheq sue jer ler yer... hehhehehee

IMANSHAH said...

kalu bule pose make colek sedak

tun_telani said...

fuhh.. nitik air liur ;p

tun pon kat ganuuuuuuu!!!! cheq sue kg kt mana? tun kt kemamang ^^

IXORAROXI said...

kecur akak nengok rojak kamu ni!

EYRA cullens said...

.bijan ngn kacang hancur nak taruk bile ?? hmm sakit pala lak nk try petis udang uh ,bw smlm beli..