Monday, July 25, 2011

Nasi Ketumbar

Assalamualaikum & salam sejahtera


What a beautiful Monday... he he he... tak terasa 2 hari bercuti, belum puas bersenda bergembira berpoya-poya...dah kena berbakti kepada negara semula. Aduiiiiii kalau ikutkan nak cuti...setahun pun xpe.. Apapun semoga hari ni akan terus menceriakan cheq sue dan juga teman2 yang lain...
Untuk resepi kali ni, dipersembahkan menu lunch semalam. (semalam bizi berjalan-jalan...tak sempat hapdet). Rasa-rasanya ramai yang dah mencuba nasi ketumbar ni. Cheq sue tetibe rajin pulak mencarik sape yang dah buat.. lauk sampingan xsoh cakap la. persembahan lima bintang. rasa super duper sedap.. Antara yang dah masuk senarai adalah Kak NorKak Ayu S'poreKak MadihaMasKak CT DelimaKak AnimKak WanaKak Diana dan ...... cheq sue lah!!! (*_*)
Nampak macam sedap je...nak buat pun senang sebab tak menggunakan susu @ santan. Jadi, semua bahan2 boleh dapat dengan mudah, nak aje cheq sue mencubanya. Kira2 macam masak nasi biasa aje, cuma ditambah dengan daun ketumbar dan beberapa bahan lain. Beras pulak cheq sue gunakan beras Siam aje, sebab xde stok basmathi... sebab tu la at the end nampak la nasik tu macam kontot2 aje, orang kelantan kata, PECAH PERUT @ hancur. Tapi xde hal la tu... janji masak. Jom kita tgk resepi ye...kot2 ada yang berkenan nak cuba pulak..


Kalau ditengok betul2, nasi ketumbar cheq sue ni agak kekuningan sedikit sebab bawang merah goreng tu TERhangit sedikit... he he he

Pelengkap : ayam masak merah (next n3) dan acar timun. Perfect menu


NASI KETUMBAR
Sumber : Q'ein MyR 

Bahan-bahan :
-500g beras  
-3 s/b mentega  
-sedikit minyak  
-1 biji bawang merah (dimayang halus)  
-3 batang daun ketumbar (blender halus)  
-sedikit garam 
-pewarna hijau  
-1 kiub ayam 

Cara-cara 
-basuh beras dan toskan  
-cairkan mentega bersama sedikit minyak
-Masukkan bawang goreng sehingga wangi dan masukkan kiub ayam
-Kemudian masukkan beras, daun ketumbar yang telah blender tadi dan secubit garam
-Masukkan air dan masak seperti nasi biasa
-bila nasi dah kering buat beberapa lubang dan titiskan pewarna hijau
-tunggu sehingga nasi betul-betul masak dan gemburkan sebelum dihidang.

      14 comments:

      H.J said...

      terliur ayam tu je..haha

      Diana @ Melley Mey said...

      Assalamualaikum cheq sue..
      tgk nasi ketumbar nie terus terasa keenakannya kat tekak nie.. mmg sedap kan cheq sue...

      sekamar rindu said...

      salam..

      pagi2 tengok nasi ni...dah jadi lapar...:)

      Nuridah said...

      Assalamualaikum Cheq Sue,

      datang balas kunjungan ni...hehe terima kasih sudi singgah keblog kak nur yg tk seberapa tu....

      nasi ketumbar...pasti harum semerbak dengan bau ketumbar....sedap!

      Rabiatun Adawyah said...

      assalamualaikum...sedap nasi ni...nak kena buat lagi nampaknyer nih

      Cheq Sue said...

      @H.J
      xleh terliur ke ayam saja HJ...kena terliur ke nasik tu atep..

      Cheq Sue said...

      @Diana @ Melley Mey
      Ha ah kak diana...sedap aje rasa nasi ketumbar ni...kalau dah agak boring makan nasik biasa boleh buat lagi

      Cheq Sue said...

      @sekamar rindu
      He he he...saya yang nengoknye pun rasa lapar jugak ni... aishhh

      Cheq Sue said...

      @Nuridah
      tq support kawan-kawan... saya pun macam teringin aje nak buat lagi...nanti nak guna beras basmathi pulak

      AI said...

      - cheq sue makan dgn sape ni?

      Cheq Sue said...

      @Rabiatun Adawyah
      kak tun...memang wangi sgt nasi ni kan..

      Cheq Sue said...

      @AI
      cheq sue makan sorang2 la al...3 bungkus bagi pada member... bukan makan semuanya yer...

      Hanis MY said...

      sedapnyaaa....ayam ka tepi tu pun menggiurkan huhu...

      Cheq Sue said...

      @Hanis MY
      heeeeee... ayam tu sengaja menggoda kat tepi2 aje...