Monday, July 11, 2011

Ayam Mentega Rangup

Assalamualaikum & Selamat petang semua

Di petang2 begini seronok kan dpt bersantai2 dan bersenang2 dengan keluarga. Agak2 mkn ape petang ni..  Che sue rasanya xde nak minum2 petang dah sebab baru je selesai makan tengah hari. Pagi tadi tak berbekal...makan beskut aje...so balik sekolah terus aje serbu ke dapur.
Nak tanya korang eh... sekarang ayam berapa ringgit ye sekilo? Dah lama tak beli ayam ni terkejut jugak sebelah ekor harganya seploh hengget lebih.. Macam mahal aje rasanya.. Kan??
Untuk ayam ni cheq sue menerai resepi maveless dari akak cantik Kak Diana SkyBlue.  Dok asyik tergoda aje mana buleh tahan... he he he..

 Serius cakap ni... kalau kata tak buat kuah mentega tu, macam sesaje cicah sos pun sedap!!

 Yang ni pulak versi sosej, nak ngabeskan tepung perapan. Also sedap!

AYAM MENTEGA RANGUP

Bahan-bahan :
-2 keping dada ayam _ d hiris cheq sue guna dalam 2 ketul ayam + tulang2nya sekali
-2 tangkai daun kari _ d hiris daun kari xde, masukkan daun limau purut
-4 biji cili padi _ d cincang
-60 gm mentega 
-1/2 biji bawang besar _ d cincang
-Tepung jagung secukup kegunaan
-Minyak untuk menggoreng
-Sedikit gula
**cheq sue masukkan sesudu pes sunquick untuk kasi rasa masam

Bhn² Perap
-1/2 tsp perencah pati ayam Tumix
-2 tsp gula
-1 biji telur
-1 tbsp tepung jagung
-1/2 tsp serbuk lada hitam xde stok
-1/2 tsp serbuk lada putih
-Garam secukup rasa

Cara²
  1. Ayam d gaul bersama bhn² perap dan perap selama 20 minit.
  2. Saluti ayam tadi dengan tepung jagung.. Goreng.. Setelah ayam masak angkat dan ketepikan.
  3. Cairkan mentega dan masukkan bawang besar, daun kari dan cili padi.. Tumis sehingga naik baunya.
  4. Kemudian masukkan ayam dan gula.. Gaul sebati.
  5. Angkat dan hidang.

11 comments:

  1. - wahhh...tengok pon dah sedap...ape lg kalo dpt makan...hikhik...

    - kat umah AI ade daun kari..hehehe

    ReplyDelete
  2. cedappnyerr cheq sue!..sy juge mahu^^
    hihih..
    kiWi ohh Kiwi!!!

    ReplyDelete
  3. @AI
    Maaf ya... tengok aje boleh... (T___T)

    ReplyDelete
  4. @LuN@_aiDi
    Errrrrr...dah abes ni nak kasik caner.... :)

    ReplyDelete
  5. petang2 cikgu tayang ayam dan sosej goreng mentega..
    aduh!!!!!!!!

    dari berdiet ayu kena buka pantang nie..
    hahahahah, ku melampau

    ReplyDelete
  6. @Citarasa Rinduan
    Ayu... xleh nak diet dah...bila perut berkeroncong...kena damaikan.. he he he

    ReplyDelete
  7. nmpk pun sedap ayam mentega tu sue,kalo kat pasar borong selayang rm 8.50 sekilo

    ReplyDelete
  8. @Kak Rosaliza
    Saya ni punya la lama x beli ayam..kalau beli pun seketul dua aje... rupe2 dah naik rege..

    ReplyDelete
  9. Assalamualaikum cheq sue cayang..
    dah cuba yer... terima kasih kerana sudi gak cuba resipi akak... :). yg nie pasti lg sedapkan ada rasa masa2 gitu... nnt nak try gak... ;)
    ermm.. ayam kat cnie plak biasanya kalau hubby akak beli 2 ekor gitu dalam rm 30 lebih... skg nie semua kena naik harga kan... turunnya ntah bila.. huhuu

    ReplyDelete
  10. opss!! masa2? masam2 ler..hehhehe...

    ReplyDelete
  11. @Diana @ Melley Mey
    Kak Diana...makan sesaje masa mula2 masak tu memang sedap, takyah buat sos pun xpe... lain kali nak buat lagi ni... senang + superb

    ReplyDelete

[Terima kasih kerana sudi menitipkan komen. Maaf seandainya saya tidak dapat membalas atau berkunjung ke blog anda...]