Monday, July 25, 2011

Ayam Masak Merah Bermadu Pandan

Assalamualaikum & salam sejahtera


Tadi kan cheq sue dah tunjukkan nasi ketumbar yang dibuat untuk lunch semalam. Lawannya pula adalah ayam masak merah bermadu pandan. Ayam ni adalah olahan daripada masak merah yang selalu dibuat, dengan menambahkan sedikit madu dan daun pandan. Baunya harum semerbak dan rasanya manis2 pedas gitu. Cheq sue memang suka masukkan daun pandan kalau buat masak merah atau sambal sebab aroma juadah yang terhasil tersangatlah menggoda dengan wangi pandan yang memanggil2 untuk di rasa.
Masak merah ni pun bermacam2 cara dan gaya boleh dibuat bergantung kepada selera masing-masing. kalau nak tambah sayur campur pun boleh...nak masukkan ubi kentang pun takde masalah.... cheq sue pulak tengok pada keadaan & bende apa yang ada kat dapo... he he he. kalau nak tukar ayam tu dengan ikan ke, sotong ke, udang pun dipersilakan..
Jom la kita tgk resepi lak ye...

Phewwww.... cheq sue buat yang berkuah2 sikit... macam biasa la tu yer

Alhamdulillah... dah selamat dijamu ye... Licin semuanya

AYAM MASAK MERAH BERMADU PANDAN
Sumber : Sendirian Berhad

Bahan-bahan :
- setengah ekor ayam (potong sederhana kecik) - garam kunyitkan dan goreng hingga masak
- sebiji bawang besar *
- sebiji bawang putih *
- 4 ulas bawang merah *
- sedikit halia *
- 3 sudu besar cili giling
- 1 biji tomato masak (dadu)
- 2 sudu besar madu
- sehelai daun pandan
- sos tomato, sos cili, kicap, gula & garam secukupnya
- sedikit air untuk kuah
**penggunaan bahan2 boleh diubah mengikut citarasa memasing

Cara-cara :
- blend halus bahan *
- tumis bersama cili giling sehingga garing & naik bau
- masukkan tomato dan sedikit air
- tambahkan sos cili, sos tomato, kicap, madu dan daun pandan
- masukkan ayam, gaul sebati dan masak seketika
- rasakan gula dan garam

16 comments:

Mama Hawa/Mama Nani said...

Salam Cheq Sue :)
Sesuai dipadan kan utk nasi ketumbar atau nasi putih saja...blh masuk list dulu resipi ayam msk merah bermadu pandan ni. thnks

Cheq Sue said...

@Mama Hawa/Mama Nani
w.salam mama hawa.. lauk ni memang sedap di makan dengan apa jugak nasik kak...x cemuih

IXORAROXI said...

rajin sungguh, kalau ada adik lelaki, mau akak jadi 'ice-breaker' :)

Zaliedana said...

Assalam cheq sue,Ct wat nasi ketumbar rini,tapi wat udang ros pandan,hehe..Ayam cheq sue nmpak sedap..Msk jns bersambal mmg best letak daun pandan n madu kan,wangi n sedap ajer,tapi jgn bermadu sudah lah,nehi2..HIHI..

Cheq Sue said...

@IXORAROXI
Hoh? uhuks uhuks uhuks...
nak makan akak...kena le merajinkan diri...

** errrrr...'ice-breaker' tu hape? (pura-pura bertanya) (*_*)

Cheq Sue said...

@Zaliedana
tu la...cheq sue baru tgk je...kemain lagi menunye ye... kalau masak udang + pandan memang sedap...hilang bau hanyir...
** pi tumpang makan buleh? tak puas la makan semalam :)

Kakzakie said...

Aduh... kalau dapat seketul pun jadilah, makan dengan nasi yg sebelah tu... teringin mencuba bila baca resepi tapi entah bila akan dibuat tak tahulah....

AI said...

- untung betul sesape yg dpt menjadikan cheq sue ni 'permaisuri' ...kan

Cheq Sue said...

@Kakzakie
ala kak...jangan seriau dengan resepi tu... masak merah aje ni sebenarnya.. diolah aje sesikit

Cheq Sue said...

@AI
hoh.... kembang idung eh... he he he... banyak la ko punye bertuah al...

Hanis MY said...

weee yeay yeay, nak cuba buatlah tapi kompem tak sedap cm masakan dlm gambar tu huhu...

LuN@_aiDi said...

UWAAAAAA.. cheq sue,slalo wat air liurku menitis tau^^ sangat jeles dengan masakmasak cheq sue neh.. nampak sungguh menyelerakan..!!

MODEL BURUNG & BUNGA?!

Cheq Sue said...

@Hanis MY
siak dok kata gitu hanis...mana tahu sedap lagi pada tuan jong buat ni...

Cheq Sue said...

@LuN@_aiDi
kalau luna try buat...baru tau menyelerakan atau tidak..

Diana @ Melley Mey said...

yg nie mmg menyelerakan ler cheq sue... sedaaapnya.. tergoda akak tgk tau... x tahan tgk gambar ayam tu...sedaaapnya

Cheq Sue said...

@Diana @ Melley Mey
tq akak... saya ni tak pernah la tak tergoda bila ke rumah akak tu... adoiiii kenyang jadik lapar