Friday, July 15, 2011

Pengat Labu Sagu Merah

Assalamualaikum & salam sejahtera...

Petang ni kembali lagi dengan resepi kedua berasaskan labu. Eh.... ada lagi? Ada..... ada banyak lagi yang perlu dihabiskan. Cheq sue pun buntu memikirkan ape yang hendak dibuat. So dengan kepakaran yang tiada ni cheq sue buat ajelah pengat labu.
Kenapa namanya pengat labu sagu merah? He he he... gelak la dulu. 2 3 hari lepas, cheq sue ada masak sagu merah untuk dibuat lompat tikam sagu..tapi tak terbuat-buat lagi. Jadi, cheq sue pun masukkan la sekali ke dalam pengat ni. Sekali sagu tu dah turun warna la pulak... Aishhh... whatever lah...janji jadi pengat.
Satu petua yang seharusnya diketahui semasa memasak labu ni adalah perlunya untuk merendam terlebih dahulu labu tersebut dengan air kapur semalaman supaya labu tidak menjadi lembik / hancur semasa di masak. Kalau nak buat sayur lemak tak payahlah rendam air kapur ye.... kang tak leh nak gigit pulak... Kalau nak buat sira labu lagilah perlu merendam dalam air kapur dalam kepekatan yang lebih tinggi... (cheq sue surrender kalau buat sira...takot tak jadik)
Haaaaa...layan ajelah ye gambar sekeping ni... xde resepi tau sebab semua dah tahu masak pengat...cuma tang labunya aje kena hati2 siket...

kalau diperhatikan, kuah pengat tu dah ala-ala pinky kan...insyaAllah sat lagi nak makan dengan pulut...bagi kengkawan jugak sesikit

6 comments:

  1. Assalamualaikum cheq sue..
    ermm.. 1 petua yg berguna.. akak x perna tau.. huhuuu... terima kasih infonya yer... al maklum ler akak nie kalau nak makan pengat labu mesti tunggu mama akak yg antarkan.. hehehe.. Akak hanya suka makan pengat labu yg d masak oleh mama akak.. tu yg x reti nak buat sendiri tu.. :D

    ReplyDelete
  2. @Diana @ Melley Mey
    He he he...saya lak suka makan sira labu...pengat ni gitu2 je... tapi tu lah... kalau nak buat pengat atau sira mesti rendam dalam air kapur...

    ReplyDelete
  3. pernah dulu dengar cerita kt kenduri di kampung nenek. diorg terlebih rendam dalam kapur. terus lebam labu tu. pastu takleh nk makan dah sebab pahit. hihih...lucu betol...tapi memang tu la petuanya baru la sedap labu sira...kalau balik kg, mesti nk suruh mak buat sira labu...

    ReplyDelete
  4. @nuwairani ismail
    kalau terkurang...jadi kuih lain pulok... koleh labu la jawabnya

    ReplyDelete

[Terima kasih kerana sudi menitipkan komen. Maaf seandainya saya tidak dapat membalas atau berkunjung ke blog anda...]